Przeskocz do treści
Samorządowe Przedszkole "Niezapominajka" w Słupnie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Przedszkole
    • Historia przedszkola
    • Podstawa programowa
    • Statut Przedszkola
    • Roczny plan pracy
    • Programy i projekty edukacyjne
      • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
      • Uczymy dzieci programować
      • Piękna nasza Polska cała
      • Czyste powietrze wokół nas
      • Cała Polska czyta dzieciom
      • Magiczna moc bajek
  • Grupy
    • Rybki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Motylki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Wiewiórki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Żabki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Smerfy
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Biedronki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Puchatki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Leśne duszki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Jagódki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Malinki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
  • Strefa rodzica
    • Jadłospis
    • Rozkład dnia
    • Imprezy i wycieczki
    • Opłaty
    • Pedagogizacja
      • Rozwinięcie percepcji wzrokowej
      • Świat wartości dziecka
      • Prawa dziecka
      • Ćwiczenia narządów mowy
      • Gimnastyka korekcyjna
      • Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
    • Godziny dostępności nauczycieli
    • Do pobrania
      • Upoważnienie do odbioru dziecka
  • Rodo
  • Kontakt
Strona główna

Rozwinięcie percepcji wzrokowej

Percepcja wzrokowa to zdolność do spostrzegania bodźców wzrokowych. Przejawia się ona w umiejętności  różnicowania i rozpoznawania kształtów i barw,  ich zapamiętywania oraz odtwarzania na podstawie wzoru lub z pamięci. Dodatkowo polega ona na  uważności, zapamiętywaniu, wyobrażaniu sobie zjawisk, przedmiotów i relacji między nimi.
Ćwiczenia na percepcję wzrokową są niezbędne do prawidłowego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Już trzylatki powinny uczyć się rozpoznawania barw oraz  układać według wzoru proste budowle z klocków lub wzory. Prawidłowe funkcjonowanie percepcji wzrokowej jest warunkiem efektywnej nauki w szkole.

Percepcja wzrokowa doskonali się poprzez doświadczenie, można „przemycać” do zabawy
z dzieckiem takie aktywności, które sprzyjają doskonaleniu spostrzegania wzrokowego. Warto więc zaprosić swojego przedszkolaka do tego typu ćwiczeń – pomogą mu one doskonalić już nabyte umiejętności w tym zakresie.
Symptomy, które mogą wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:

  • Dziecko niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami.
  • Niechętnie układa puzzle
  • Nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
  • Z trudem odtwarza szlaczki i figury geometryczne,
  • Ma problem z zapamiętaniem kształtów liter i cyfr.
  • Występują trudności wyodrębniania części w złożonej całości oraz scalania poszczególnych części w całość

Oto kilka przykładów ćwiczeń:

  • Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami.
  • Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
  • Układanie obrazka z pociętych części.
  • Układanie puzzli
  • Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
  • Rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych,
  • Wskazywanie przedmiotów na planszy, obrazku lub w otoczeniu na podstawie słyszanej nazwy.
  • Kończenie zaczętych rysunków.
  • Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
  • Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
  • Segregowanie klocków  i zabawek
  • Zgadywanie czego brakuje (spośród dwóch, trzech przedmiotów jest chowany jeden z nich, a dziecko odgaduje, którego przedmiotu brakuje),
  • Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”. (dzieci starsze)
  • Dobieranie par jednakowych obrazków (domina obrazkowe, loteryjki, dobieranki, memory)
  • Zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól.
  • Odtwarzanie szlaczków.
  • Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab, cyfr.
  • Kalkowanie, odrysowywanie kształtów.

Zapraszamy wszystkich rodziców do wspólnej zabawy z dziećmi.
Opracowała: mgr Joanna Chrobot

Znajdź nas

Adres
ul. Marszałkowska 1
Warszawa, 00-500

Godziny
Poniedziałek—piątek: 9:00–17:00
Sobota & Niedziela: 11:00–15:00

O witrynie

Może to być dobre miejsce, aby przedstawić siebie i swoją witrynę lub wymienić zaangażowane osoby.

Szukaj

  • Facebook
  • Email
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI  
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności