Przeskocz do treści
Samorządowe Przedszkole "Niezapominajka" w Słupnie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Przedszkole
    • Historia przedszkola
    • Podstawa programowa
    • Statut Przedszkola
    • Roczny plan pracy
    • Programy i projekty edukacyjne
      • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
      • Uczymy dzieci programować
      • Piękna nasza Polska cała
      • Czyste powietrze wokół nas
      • Cała Polska czyta dzieciom
      • Magiczna moc bajek
  • Grupy
    • Rybki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Motylki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Wiewiórki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Żabki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Smerfy
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Biedronki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Puchatki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Leśne duszki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Jagódki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Malinki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
  • Strefa rodzica
    • Jadłospis
    • Rozkład dnia
    • Imprezy i wycieczki
    • Opłaty
    • Pedagogizacja
      • Rozwinięcie percepcji wzrokowej
      • Świat wartości dziecka
      • Prawa dziecka
      • Ćwiczenia narządów mowy
      • Gimnastyka korekcyjna
      • Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
    • Godziny dostępności nauczycieli
    • Do pobrania
      • Upoważnienie do odbioru dziecka
  • Rodo
  • Kontakt
Strona główna

Gimnastyka korekcyjna

Sylwetka dziecka zaczyna się kształtować już w brzuchu mamy. W pierwszych 3-4 miesiącach życia płodu powstają zalążki układu kostnego. Czy będzie on dostatecznie mocny, zależy to od mamy malca. Jeśli dba o siebie, dba też o swoje nienarodzone dziecko. Od początku ciąży powinna więc: wypoczywać, gimnastykować się, dużo czasu spędzać na świeżym powietrzu, jadać warzywa, owoce, nabiał i ryby, bo w nich znajdują się korzystne dla rozwoju płodu witaminy oraz mikro- i makroelementy. Najważniejsze to kwas foliowy (np. folik), witamina D3, jod (np. feminatal) oraz wapń (np. calcium D3).

Do najczęstszych wad postawy należą:
Skrzywienia kręgosłupa – skolioza to boczne skrzywienie kręgosłupa. Powstaje, gdy dziecko najszybciej rośnie, zwykle między 6. a 24. miesiącem życia, następnie między 5. a 8. oraz 11. a 14. rokiem życia. Objawy: gdy patrzymy na plecy dziecka z tyłu, widzimy, że kręgosłup nie tworzy linii prostej, ale wykrzywia się w łuki. Najbardziej widocznym sygnałem skoliozy jest niesymetryczne ułożenie łopatek.
Plecy wklęsłe –  kręgosłup jest wygięty do przodu na odcinku lędźwiowym. Objawy: patrząc na profil dziecka, zauważamy, że ma ono wklęsłe plecy i wystający brzuch.
Plecy okrągłe czyli nadmierne wygięcie kręgosłupa w tył na odcinku piersiowym. Objawy: dostrzegamy to, obserwując plecy lub profil dziecka. Kifoza to tzw. okrągłe plecy, a nawet garb.

Koślawość kolan to wada, której dziecko ma wyraźnie krzywe nogi, układają się one w kształcie „X” – choć kolana się ze sobą swobodnie stykają, kostki są od siebie oddalone. przy złączonych i wyprostowanych kolanach, między kostkami przyśrodkowymi tworzy się odstęp powyżej 4-5 cm. Płaskostopie to wada charakteryzującą się obniżeniem łuków wysklepiających stopy. Prawidłowo zbudowana stopa dotyka podłoża trzema punktami: pietą, głową pierwszej i głową piątej kości śródstopia. Między tymi punktami przebiegają główne łuki stopy: podłużny przyśrodkowy, podłużny boczny i poprzeczny przedni. Ich obniżenie prowadzi do płaskostopia. U małych dzieci płaskostopie jest fizjologią. Należy się martwić, jeśli dziecko „nie wyrosło” z niego do 4. roku życia jest wadą.

Korekcja wad postawy

PLECY OKRĄGŁE
Zalecenia: oglądanie telewizji przez kilkanaście minut z laską (gimnastyczną)  trzymaną na plecach; słuchanie radia czy muzyki w pozycji leżącej na plecach z ramionami odwiedzionymi w bok i ugiętymi w stawach łokciowych, nogi ugięte skulnie;
Przeciwwskazania: nadmiar skłonów w przód; podpory przodem o ramionach wyprostowanych; krążenia ramion w przód; stosowanie zbyt długo trwających pozycji ze wzniesionymi do poziomu ramionami w przód;

Przykładowe zabawy i ćwiczenia:

  •  w siadzie skrzyżnym, z plecami wyprostowanymi i głową uniesioną w górę (mała maskotka w jednej ręce) – przeniesienie rąk w tył, przełożenie maskotki z ręki do ręki jak najwyżej za biodrami
  • w parze z mamą lub tatą w siadzie ugiętym plecami do siebie, ręce wyprostowane na dole podane partnerowi. Podnoszenie wyprostowanych rąk w górę, opust bokiem w dół
  • siad skulny podparty
  • Dotykanie kolanami podłoża wykonując skręt w biodrach w lewo i w prawo. Po kilku ruchach wznieść nogi do siadu równoważnego i wytrzymać tą pozycję przez kilka sekund
  • klęk podparty, ręce ugięte, palce skierowane do środka, klatka piersiowa i głowa nisko nad podłogą. Naśladowanie węszących piesków, przejście do wyznaczonego miejsca
  • leżenie tyłem, nogi ugięte, stopy oparte na podłodze. Ręce w pozycji „skrzydełek” leżą na podłodze. Przyciąganie kolan do klatki piersiowej.
  • podpór tyłem z nogami ugiętymi, marsz „raczków”
  • podpór leżąc przodem; mama chwyta za kostki i unosi kończyny dolne dziecka. Postępowanie w przód- „taczki”

PŁASKOSTOPIE
Zalecenia: bieganie boso po nierównym, elastycznym podłożu (las, łąka), a także po gorącym suchym piasku i żwirze; ustawianie stóp w sposób skorygowany: podczas siedzenia – stopy oparte o podłoże pod kątem prostym, napinanie mięśni stopy bez odrywania  palców od podłoża (to samo wykonuje się w pozycji stojącej).

Przeciwwskazania: długotrwałe stanie we wszystkich sytuacjach i okolicznościach; zeskoki i skoki na twardym nieelastycznym podłożu (skakanie przez skakankę lub gumę na betonie).

Przykładowe zabawy i ćwiczenia:

  • chodzenie z podkurczonymi palcami oraz z wysokim unoszeniem kolan i obciąganiem palców
  • chwytanie palcami stóp różnych przedmiotów: kamyczków, kasztanów, żołędzi, koralików i podawanie ich sobie do ręki lub wrzucanie do pojemnika
  • chwyt gazety palcami stóp, próba podarcia jej na mniejsze kawałki
  • podwijanie kartki papieru lub rogu kocyka palcami stopy
  • toczenie piłki po podłożu przy pomocy obu stóp lub jednej stopy
  • uderzanie naprzemianstronne palcami stóp w zgięciu podeszwowym o podłoże –„pada deszczyk”
  • automasaż stopy od strony podeszwowej zaciśniętą pięścią

KOŚLAWOŚĆ KOLAN
Zalecenia: pływanie kraulem; jazda na rowerze; masaż klasyczny; zredukowanie nadwagi (jeśli istnieje); częste siadanie w tzw. siadzie skrzyżnym ( po turecku );
Przeciwwskazania: łyżwiarstwo, jada na nartach technikami kątowymi (pług, łuk); w czasie zabawy przebywanie w siadzie klęcznym między piętami, z podudziami i stopami skierowanymi na zewnątrz; długotrwałe chodzenie oraz stanie w rozkroku;

Przykładowe zabawy i ćwiczenia:

  • siad skrzyżny, ręce oparte na kolanach; spychanie kolan w dół
  • siad ugięty podparty, klaskanie podeszwami stóp
  • podskoki z piłką między kolanami
  • siad na krześle z wałeczkiem między kolanami, stopy związane elastycznym bandażem; prostowanie nóg w kolanach z utrzymaniem między nimi wałeczka
  • siad na krześle, taborecie, woreczek trzymany między kostkami przyśrodkowymi i krawędzią wewnętrzną stóp, prostowanie stóp w kolanach

opracowała: Anna Modzelewska

Znajdź nas

Adres
ul. Marszałkowska 1
Warszawa, 00-500

Godziny
Poniedziałek—piątek: 9:00–17:00
Sobota & Niedziela: 11:00–15:00

O witrynie

Może to być dobre miejsce, aby przedstawić siebie i swoją witrynę lub wymienić zaangażowane osoby.

Szukaj

  • Facebook
  • Email
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI  
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności