Przeskocz do treści
Samorządowe Przedszkole "Niezapominajka" w Słupnie
  • Strona główna
  • Aktualności
  • Przedszkole
    • Historia przedszkola
    • Podstawa programowa
    • Statut Przedszkola
    • Roczny plan pracy
    • Programy i projekty edukacyjne
      • Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0
      • Uczymy dzieci programować
      • Piękna nasza Polska cała
      • Czyste powietrze wokół nas
      • Cała Polska czyta dzieciom
      • Magiczna moc bajek
  • Grupy
    • Rybki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Motylki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Wiewiórki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Żabki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Smerfy
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Biedronki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Puchatki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Leśne duszki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Jagódki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
    • Malinki
      • Grupa
      • Tematyka kompleksowa
      • Zajęcia dodatkowe
      • Wydarzenia
  • Strefa rodzica
    • Jadłospis
    • Rozkład dnia
    • Imprezy i wycieczki
    • Opłaty
    • Pedagogizacja
      • Rozwinięcie percepcji wzrokowej
      • Świat wartości dziecka
      • Prawa dziecka
      • Ćwiczenia narządów mowy
      • Gimnastyka korekcyjna
      • Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne
    • Godziny dostępności nauczycieli
    • Do pobrania
      • Upoważnienie do odbioru dziecka
  • Rodo
  • Kontakt
Strona główna

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0

Z radością informujemy, że Samorządowe Przedszkole „Niezapominajka” w Słupnie zostało zakwalifikowane do udziału w Narodowym Programie Rozwoju Czytelnictwa 2.0  uchwalonym przez Radę Ministrów na lata 2021-2025. Głównym celem programu jest poprawa i wzmocnienie stanu czytelnictwa w Polsce.

Po spełnieniu wymagań formalnych otrzymaliśmy rządowe wsparcie w formie dotacji 3000 zł., które zostanie przeznaczone na rozwijanie zainteresowań czytelniczych dzieci poprzez zagwarantowanie im dostępu do nowości wydawniczych oraz organizację wydarzeń promujących czytelnictwo. Na bieżąco będziemy prezentować realizację działań dotyczących powyższego programu.

„WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI”

W okresie przedszkolnym dzieci wprowadzane są w świat literatury w celu zainteresowania książką i przygotowania świadomego odbiorcy dzieł literackich. Ważne jest, aby przygotowanie dzieci do samodzielnego czytania i korzystania z literatury jako źródła wiedzy, przeżyć i emocji rozpoczęło się jak najwcześniej. Ogromną rolę odgrywają w tym procesie rodzice, jako osoby wspierające wszechstronny rozwój dziecka. To czytanie właśnie staje się jednym ze sposobów na umiejętne wspomaganie tego rozwoju. Kontakt dzieci z „książką” jest dobrym sposobem na rozwój wyobraźni dziecka, a literatura dziecięca pomaga najmłodszym radzić sobie w sytuacjach trudnych i wzbogaca ich słownictwo. Bajki mają pozytywny wpływ na rozwój poznawczy, intelektualny, emocjonalny, moralny i społeczny dzieci w wieku przedszkolnym.

Etap rozwoju przedszkolnego to dla dziecka i rodziców wspaniały czas na wspólne czytanie. Jeśli czytaliśmy wcześniej, zauważamy jak stopniowo nasz mały słuchacz coraz więcej rozumie i aktywnie wyraża swoje upodobania. Jeśli nie czytaliśmy – najwyższy czas zacząć! Są książki, do których w tym czasie na życzenie dziecka, powracamy wielokrotnie, bo właśnie ta, a nie inna historia jest tak dla niego fascynująca. My tego rozumieć nie musimy, wystarczy, że podążamy za pragnieniem dziecka. To czas, gdy wraz z mową pojawiają się pierwsze, czasami zaskakujące pytania i analizy, a bohaterowie ulubionych książek często „uczestniczą” w zabawach wymyślanych przez dziecko.

Zalety czytania dziecku:

  • rozbudzanie ciekawości świata
  • wzmacnianie poczucia wartości dziecka
  • dalsze budowanie bogatego języka
  • rozwijanie wyobraźni
  • ćwiczenie koncentracji i umiejętności słuchania
  • pogłębianie więzi między rodzicami i dzieckiem
  • uczenie myślenia i wartości moralnych
  • wspólne przeżywanie z bohaterami książek emocjonujących przygód
  • wyrabianie nawyku czytania i przygotowanie do wymagań, jakie stawia nauka w szkole
  • zapobieganie uzależnieniu od urządzeń technologicznych

Jak czytać?

  • Codziennie
  • Z zaangażowaniem
  • Z przekonaniem i radością, że dajemy dzieciom znakomity kapitał na życie.

Warto sobie uświadomić, że wspólne czytanie może bardzo pomagać w wychowaniu dziecka. W książkach znajdujemy często fragmenty, które mogą posłużyć jako rozwiązania konkretnych sytuacji, z którymi dziecko styka się w życiu. Dobra literatura dla dzieci daje dobre wzorce zachowania. Dla rodziców to bezcenna pomoc w kształtowaniu właściwych postaw i nawyków dziecka. Codzienne czytanie dziecku sprzyja budowie mocnej więzi rodzinnej, a jest ona najważniejszym czynnikiem chroniącym i wspierającym wszechstronny rozwój dziecka.

Bibliografia:

Chorkowa M.- „Wpływ czytania na rozwój intelektualny dzieci i młodzieży…”, Gorzów Wlk. 2014

Narodowy Program Rozwoju Czytelnictwa 2.0 na lata 2021-2025 – Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego – Portal Gov.pl (www.gov.pl)

calapolskaczytadzieciom.pl

List Pani Ireny Koźmińskiej – Prezes Fundacji ABCXXI

– Cała Polska czyta dzieciom

Drodzy Rodzice,


Każdy z nas pragnie dla swego dziecka dobrego dzieciństwa i szczęśliwej przyszłości. Ale czy wiemy, jak to osiągnąć? Jak sprawić, by dziecko wyrosło na człowieka zdrowego emocjonalnie, samodzielnego i mądrego, otwartego na ludzi, dobrze radzącego sobie we współczesnym świecie, umiejącego wykorzystywać swoje predyspozycje i uzdolnienia? Wiele zależy od nas, rodziców.
Dzieciom przede wszystkim potrzebna jest nasza ciepła, cierpliwa obecność i przewodnictwo – rozmowy, współczucie i wsparcie, kształtowanie dobrych nawyków, ostrzeżenia, ćwiczenia w mówieniu i myśleniu, a także nasz własny przykład. To daje im wiarę w swoje siły, a także poczucie oparcia w rodzinie.

Rodzice, którym zależy na dobrym wychowaniu dziecka, wiedzą, że nie da się tego zrobić, nie poświęcając mu osobiście czasu, nie tłumacząc, nie czytając. Dziecko bowiem uczy się życia, obserwując swych najbliższych w milionach codziennych sytuacji i wspólnych zajęć. To ich styl życia, ich język i ich wartości przejmuje.
Wychowanie nie może polegać jedynie na reagowaniu na dziecięce błędy i karach za złe zachowanie. Przecież dziecko samo z siebie zwykle nie wie- bo i skąd miałoby wiedzieć? – co jest dobre, a co jest złe, dopóki mu tego spokojnie i wielokrotnie nie wytłumaczymy.
Dlatego starajmy się spędzać z dzieckiem jak najwięcej czasu. Im więcej go dla dziecka wygospodarujemy, tym lepiej. Będzie mu łatwiej odnaleźć się i mądrze poruszać we współczesnym świecie pełnym hałaśliwych atrakcji, fałszywych wartości i prawdziwych zagrożeń: od palenia papierosów i picia alkoholu, po wczesny seks, narkotyki i działania aspołeczne.
Dzieciństwo nie polega na kolekcjonowaniu gadżetów, lecz dobrych chwil z rodziną, dobrych wzorców i wartości, takich jak miłość, szacunek, poczucie bezpieczeństwa, radość.
Można wiele zrobić, codziennie czytając dziecku. Od urodzenia, gdyż zanim zacznie ono mówić i czytać, powinno się dobrze osłuchać z językiem i zbudować jak największy zasób słów, które rozumie. Ważne jest czytanie chłopcom, gdyż ich umiejętności językowe rozwijają się wolniej. Czytanie dziecku rozbudza jego wyobraźnię, dostarcza mu emocji i radości, poszerza wiedzę o świecie, przynosi dobre wzorce zachowań. Dzięki głośnemu czytaniu nauka w szkole będzie dla niego łatwiejsza i przyjemniejsza. Nie porzucajmy czytania, gdy dziecko potrafi już czytać samo. Rytuał głośnego czytania może trwać nawet wtedy, gdy jest już ono w gimnazjum. Codzienne czytanie to wspólnie spędzony czas, stałe wzmacnianie więzi i wzajemnego zaufania, a także doskonalenie najważniejszej społecznej kompetencji – sprawnego posługiwania się językiem. Język to klucz do dobrej komunikacji z ludźmi i do samodzielnego zdobywania wiedzy. Czytanie jest jak witamina i szczepionka. Dzieci, którym czytamy, są mądrzejsze, znacznie bardziej odporne na toksyny współczesnej kultury i znacznie lepiej poradzą sobie w życiu.

Dlatego czytajmy dzieciom 20 minut dziennie. Codziennie!

Autorką listu jest pani Irena Koźmińska
Prezes fundacji ABCXXI”- Cała Polska czyta dzieciom.

SPOTKANIE Z AUTOREM KSIĄŻEK DLA DZIECI

Spotkanie z autorem – Samorządowe Przedszkole „Niezapominajka” w Słupnie (niezapominajkaslupno.pl)

DZIEŃ POSTACI Z BAJEK

Dnia 4 listopada 2022 r. w naszym przedszkolu obchodziliśmy Dzień Postaci z Bajek. To dzień, który jest doskonałą okazją do rozwijania zainteresowań czytelniczych wśród wychowanków. Dzieci w tym dniu wcieliły się w role swoich  ulubionych bajkowych bohaterów, które często stają się ich bliskimi przyjaciółmi, uczą oraz pomagają
w przezwyciężaniu wielu barier. W grupach odbyły się również zabawy przy muzyce, wspólne tańce do utworów pochodzących z bajek. Dzieci rozwiązywały zagadki
z wykorzystaniem latarek, dopasowywały przedmioty do właściwej bajki oraz kodowały drogi bohaterów do ich domów z zastosowaniem robota Ozobot. Na zakończenie dzieci
w kilkuosobowych grupach stworzyły ilustracje do swoich ulubionych bajek.

Link do zdjęć: Dzień Postaci z Bajek – Samorządowe Przedszkole „Niezapominajka” w Słupnie (niezapominajkaslupno.pl)

SPOTKANIE AUTORSKIE Z „PANEM POETĄ”

Link: Spotkanie z „Panem Poetą” – Samorządowe Przedszkole „Niezapominajka” w Słupnie (niezapominajkaslupno.pl)

KONKURS PLASTYCZNY PT. „ZAKŁADKA DO KSIĄŻKI”

Link: Zakładka do książki – Samorządowe Przedszkole „Niezapominajka” w Słupnie (niezapominajkaslupno.pl)

ZAKUP NOWYCH KSIĄŻEK W RAMACH PROGRAMU

W ramach Narodowego Programu Rozwoju Czytelnictwa 2.0 otrzymaliśmy dotację na realizację działań promujących czytelnictwo w tym zakup książek dla dzieci. Przedszkolny księgozbiór wzbogacił się o 83 pozycje, w tym nowości wydawnicze. Książki zostały oznaczone pieczątką NPRCZ 2.0 i wyeksponowane w  biblioteczce w sali terapeutycznej, a także w „Kącikach książek” w salach dydaktycznych.

Wśród książek, które zakupiła placówka znajdują się pozycje, które dostarczają dzieciom informacje na temat prawd moralnych, uczące najważniejszych zasad w codziennym życiu, promujące dbałość o własne ciało i higienę. Nowości wydawnicze zawierają literaturę, która pomaga dzieciom poznawać emocje  i sposoby radzenia sobie z nimi, a także ukazuje wartości takie jak rodzina, przyjaźń i zaufanie.

Bardzo ciekawe są również pozycje o tematyce ochrony środowiska, a także encyklopedie, które pomogą rozwijać wiedzę ogólną dzieci oraz przyczynią się do podniesienia jakości pracy. Zakupiono też książki w języku angielskim i ukraińskim. Doposażyliśmy również książki z ilustracjami to teatru Kamishibai.

Dzięki udziałowi w programie przedszkolaki mają okazję do rozwijania zainteresowań czytelniczych, wzbogacania swojej wiedzy oraz bycia prawdziwym przyjacielem książki.

Znajdź nas

Adres
ul. Marszałkowska 1
Warszawa, 00-500

Godziny
Poniedziałek—piątek: 9:00–17:00
Sobota & Niedziela: 11:00–15:00

O witrynie

Może to być dobre miejsce, aby przedstawić siebie i swoją witrynę lub wymienić zaangażowane osoby.

Szukaj

  • Facebook
  • Email
DEKLARACJA DOSTĘPNOŚCI  
Ta strona korzysta z ciasteczek aby świadczyć usługi na najwyższym poziomie. Dalsze korzystanie ze strony oznacza, że zgadzasz się na ich użycie.ZgodaPolityka prywatności