Percepcja wzrokowa to zdolność do spostrzegania bodźców wzrokowych. Przejawia się ona w umiejętności różnicowania i rozpoznawania kształtów i barw, ich zapamiętywania oraz odtwarzania na podstawie wzoru lub z pamięci. Dodatkowo polega ona na uważności, zapamiętywaniu, wyobrażaniu sobie zjawisk, przedmiotów i relacji między nimi.
Ćwiczenia na percepcję wzrokową są niezbędne do prawidłowego rozwoju dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Już trzylatki powinny uczyć się rozpoznawania barw oraz układać według wzoru proste budowle z klocków lub wzory. Prawidłowe funkcjonowanie percepcji wzrokowej jest warunkiem efektywnej nauki w szkole.
Percepcja wzrokowa doskonali się poprzez doświadczenie, można „przemycać” do zabawy
z dzieckiem takie aktywności, które sprzyjają doskonaleniu spostrzegania wzrokowego. Warto więc zaprosić swojego przedszkolaka do tego typu ćwiczeń – pomogą mu one doskonalić już nabyte umiejętności w tym zakresie.
Symptomy, które mogą wskazywać na trudności w obszarze percepcji wzrokowej:
- Dziecko niechętnie rozwiązuje zadania polegające na szukaniu różnic między obrazkami.
- Niechętnie układa puzzle
- Nieprawidłowo tworzy kompozycje według wzoru, a jego rysunki są ubogie w szczegóły,
- Z trudem odtwarza szlaczki i figury geometryczne,
- Ma problem z zapamiętaniem kształtów liter i cyfr.
- Występują trudności wyodrębniania części w złożonej całości oraz scalania poszczególnych części w całość
Oto kilka przykładów ćwiczeń:
- Szukanie różnic pomiędzy dwoma podobnymi obrazkami, różniącymi się kilkoma szczegółami.
- Zapamiętywanie przedmiotów – pokazujemy dziecku drobne przedmioty, zapamiętuje je, a po zasłonięciu przez nas – wymienia.
- Układanie obrazka z pociętych części.
- Układanie puzzli
- Układanie historyjek obrazkowych. Opis obrazków zgodnie z kolejnością zdarzeń.
- Rozkładanie i składanie zabawek konstrukcyjnych,
- Wskazywanie przedmiotów na planszy, obrazku lub w otoczeniu na podstawie słyszanej nazwy.
- Kończenie zaczętych rysunków.
- Układanie według podanego wzoru patyczków, klocków, wyciętych figur geometrycznych.
- Segregowanie figur ze względu na wielkość, kolor, kształt.
- Segregowanie klocków i zabawek
- Zgadywanie czego brakuje (spośród dwóch, trzech przedmiotów jest chowany jeden z nich, a dziecko odgaduje, którego przedmiotu brakuje),
- Wyszukiwanie wyrazów z jednakową literą (np. odczytanie wyrazów posiadających literę „k”. (dzieci starsze)
- Dobieranie par jednakowych obrazków (domina obrazkowe, loteryjki, dobieranki, memory)
- Zamalowywanie specjalnie oznaczonych pól.
- Odtwarzanie szlaczków.
- Domina literowe oraz sylabowe – szukanie pary takich samych liter/ sylab, cyfr.
- Kalkowanie, odrysowywanie kształtów.
Zapraszamy wszystkich rodziców do wspólnej zabawy z dziećmi.
Opracowała: mgr Joanna Chrobot