Zaloguj

Żuczki - Tematyka

  Propozycje zabaw pod hasłem  Wiosenna gra planszowa - 01.04.br. (tj. środa)                                 

  Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 7, 8, 16, 18

  Witam Was moi mili!!!

  1. Dziś środa i już za chwilę połowa tygodnia za nami! Zacznijmy dziś od zabawy rytmicznej :) Obejrzyj filmik i pobaw się razem z rodzicem w zabawę „Wiosenny deszczyk” https://www.youtube.com/watch?v=aqWQBPGqhvs

  2. Kto pierwszy znajdzie wiosnę?” – Konstruowanie gry-ściganki wspólnie z rodzicem.   Rodzicu przygotuj karton   (format A3) , mazak, klocek do odmierzania pól, dwa pionki i dwie kostki do gry. Życzku podziel trasę na pola,     wyznaczając   metę i start oraz wymyślając i oznaczając pola-pułapki i pola-premie, np. pole z kwiatkiem – przesuwasz się dwa pola do   przodu; pole z płatkiem śniegu – czekasz jedną kolejkę; pole z bałwanem – musisz go przeskoczyć, więc czekasz, aż       wyrzucisz w sumie siedem oczek na obu kostkach. Jeden pionek dostaje R., drugi należy do dziecka, oba ustawione na   polu START. Grę rozpoczyna R. Rzuca jednocześnie dwiema kostkami do gry. Następnie przelicza na głos oczka na dwóch   kostkach i przesuwa swój pionek o tyle pól. To samo robi dziecko. Wygrywa ten, kto pierwszy dojdzie do METY.

 3. „Gimnastyka buzi i języka” – zabawy logopedyczne.

 a) „Nareszcie zima odchodzi” – zabawa rozluźniająca. Dziecko robi oddech ulgi, jednocześnie wypowiadając: uch, ach, na   zmianę.

 b) „Wesołe usteczka” – zabawa oddechowa. Dziecko nabiera powietrza i stara się jak najdłużej wypowiadać samogłoski na   wydechu. Może przy tym poruszać wargami w prawą i lewą stronę.

 c) „Żabi śmiech” – ćwiczenia warg. Dziecko wymawia  na przemian bardzo dokładnie samogłoski: e-i; e-y; e-u; e-a, e-o.

 4. Zabawa Deszczowy masażyk. A teraz czas na relaks!!! Najpierw Rodzicu Ty wymasuj swojego Żuczka, a potem   Ty kochany Żuczku wymasuj rodzica!!!                                                                                                                                                                             

  Na niebie pokazał się mały, biały kłębuszek.  (rysowanie na plecach spiralę),
  Psotny wiatr dmuchał mocno.  (przesuwanie palcami obu rąk po plecach ),
  Przygonił dużo chmurek.  (rysowanie palcami wskazującymi wiele spiralek),         

  Chmurki uderzały o siebie i popłakiwały.  (stawianie kreski w różnych miejscach na  plecach),    Z daleka było słychać pomruki zbliżającej się burzy. (uderzanie piąstkami),        

  Nagle pojawił się błysk.  (rysowanie zygzaka pioruna),
  Wystraszone chmurki zaczęły lać łzy.  (uderzanie wszystkimi palcami jak przy grze na  pianinie),
  Rozbiegły się po całym niebie i zniknęły.  (przesuwanie po plecach wewnętrzną stroną dłoni),
  Deszcz był coraz słabszy,  (wykonanie pojedyncze stuknięcia palcami wskazującymi),
  a na niebie rozbłysło słońce.  (rysowanie koła i promyków).

  

 Brawo! Mam nadzieję, że dobrze się dziś bawiliście!!! A może zrobicie zdjęcie swojej gry???

 

 I pokażesz innym Żuczkom na grupie rodziców!!! Zachęcam Was gorąco!!!

..........................................................................................................................................................................................................................

Propozycje zabaw pod hasłem  Kalendarz pogody - 31.03.br. (tj. wtorek)                                 

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 7, 8, 16, 18

Witam Was moi mili we wtorek i zapraszam do wspólnej zabawy.

1. Elementy pogody -  zwrócenie uwagi na charakterystyczne elementy pogody –np. chmury, deszcz, śnieg, wiatr, mocno grzejące słońce podczas krótkiego spaceru z rodzicem w okolicy domu, wyjście przed dom lub obserwację przez okno. Rozmowa z dzieckiem o aktualnej pogodzie oraz przypomnienie charakterystycznych elementów pogody dla marca.

2. Utrwalenie nazw dni tygodnia na podstawie wysłuchanej piosenki „Tata śpiewa plan na tydzień”  https://www.youtube.com/watch?v=b2304tGXNBg

Ułożenie nazw dni tygodnia wg. kolejności – rodzic zapisuje drukowanymi literami na małych karteczkach nazwy dni tygodnia. Dziecko wspólnie z rodzicem układa karteczki wg odpowiedniej kolejności.

Próba odpowiedzi na pytania: Co robił bohater w poszczególne dni?

Jaki dzień tygodnia jest po…… np. po czwartku

Jaki dzień tygodnia jest przed ……np. wtorkiem

Którym dniem tygodnia jest …… np. środa

Podziel nazwy dni tygodnia na sylaby. Ułóż trzy zdania - Powiedz co robiłeś wczoraj, co będziesz robić dzisiaj, co będziesz robić jutro.

3. „Obserwatorzy pogody” – wykonanie kalendarza pogody. Rodzicu wyjaśnij dziecku, że będzie robiło własny kalendarz, który posłuży mu do codziennego zaznaczania pogody.  Zrób z dzieckiem szablon tygodniowego kalendarza w formie tabeli. Określcie wspólnie, gdzie umieścicie poszczególne dni tygodnia – rodzicu napisz w tabeli nazwy dni tygodnia , a teraz znajdźcie bieżący dzień i ty Żuczku narysuj symbol aktualnej pogody. Żuczku opowiedz o swoich wrażeniach ze spaceru lub o odczuciach dotyczących pogody jak wyglądałeś przez okno. Pamiętaj mów pełnym zdaniem.

4. Gimnastyka oka” – zabawa wzrokowa. R. na środku kartki rysuje symbol słońca. Zarówno po lewej, jak i po prawej jego stronie rysuje po trzy chmury, trzy krople, trzy płatki śniegu. Dziecko wykonuje polecenia R.: Zasłoń prawe oko. Co widzisz po lewej stronie słonka? Policz chmury! Policz krople deszczu! Policz płatki śniegowe!; Zasłoń lewe oko. Co widzisz po prawej stronie słonka? Policz chmury! Policz krople deszczu! Policz płatki śniegowe!; Patrz na słonko obydwoma oczami; Policz chmury bez używania palców u rąk oraz bez odrywania oczu od słońca; Policz krople deszczu bez używania palców u rąk oraz bez odrywania oczu od słońca; Policz płatki śniegu bez używania palców u rąk oraz bez odrywania oczu od słońca.

5. Była już gimnastyka oka zapraszam Cię na gimnastykę buzi i języka. Poniżej znajdziesz grę, w którą możesz zagrać wspólnie z rodzicem. https://www.pinterest.nz/pin/657525614322939107/

Na koniec mój Żuczku możesz ozdobić według swojego pomysłu swój kalendarz pogody!!

Pięknie dziś pracowałeś !!!

 

Do jutra!!

.........................................................................................................................................................

Propozycje zabaw pod hasłem  Marcowy garnek pogody - 30.03.br. (tj. poniedziałek)                               Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 7, 8, 16, 18

Kochane Żuczki jak minął Wam weekend? Wypoczęci??? Gotowi na wspólną zabawę???

1 Zaczniemy od zagadki.

Rodzicu Odczytaj proszę dziecku zagadkę Tomasza Jabłońskiego:

To jest taki dziwny miesiąc,

w którym wszystko się wciąż miesza:

lato, zima, po połowie.

W nim jak w garncu,

jest takie przysłowie.

R. zadaj pytani: O jakim miesiącu jest mowa w zagadce?

2. Następnie Rodzicu wyjaśnij proszę, że jest przysłowie o marcowej pogodzie: W marcu jak w garncu i zadaj dziecku pytania:

Dlaczego marzec jest porównywany do garnka z zupą?;

Jakie są składniki marcowej zupy?;

Jaka pora roku zaczyna się w marcu?. Jeśli dziecko nie wie, R. wyjaśnij przysłowie.

3. „W marcu jak w garncu” – zabawa orientacyjno-porządkowa.

 Rodzicu najpierw objaśnij zasady zabawy.

Dziecko w czasie muzyki porusza się swobodnie  (do zabawy możecie wykorzystać utwór https://www.youtube.com/watch?v=YooD0x8941E), na przerwy w muzyce reaguje odpowiednim ruchem.

Rodzic ma przygotowane obrazki, które pokazuje dziecku pojedynczo, w czasie przerw w muzyce. Dziecko wykonują następujące czynności:

słońce – dziecko uśmiecha się, wystawiając buzie do słońca, rękoma może naśladować świecące promyki;

deszcz – przeskakuje przez kałuże;

śnieg – kładzie się na dywanie i robi „aniołka”;

wiatr – mówią głoskę sz i z  uniesionymi rękami kołysze się na boki.

 

4. „Marcowy garnek pogody” – wykonaj zadanie wg. instrukcji. Narysuj na białej kartce A4 siedem niewielkich garnków , każdy w innym kolorze: czerwony, zielony, niebieski, szary, żółty, fioletowy, pomarańczowy oraz niewielki prostokąt w dolnym lewym rogu kartki. Teraz narysuj

- w czerwonym garnku symbol burzy

- w żółtym garnku symbol słońca

- w niebieskim garnku symbol deszczu

- w szarym garnku symbol śniegu

- w zielonym garnku symbol chmury

- w pomarańczowym garnku symbol wiatru.

Policz jeszcze raz garnki i narysuj we wcześniej narysowanym prostokącie tyle kresek ile jest garnków.

5. Utrwalenie przysłowia W marcu jak w garncu – zabawy z przysłowiem

 Żuczku utrwal teraz omawiane przysłowie.

Dziecko powtarza po rodzicu przysłowie w następujący sposób:

cicho – głośno;

szybko – wolno;

wysoko – nisko;

coraz wyżej – coraz niżej;

akompaniując sobie na bębenkach lub innym instrumencie.

6. Eksperyment Burza w szklance – przepis poniżej https://www.facebook.com/paluszkowerozspiewanki/photos/pcb.865981733824364/865981373824400/?type=3&theater lub https://www.youtube.com/watch?v=CSwDhs9q0L8

Mam nadzieję, że dzisiejsze zabawy Wam się podobały. Do jutra.

....................................................................................................................................................................

Propozycje zabaw pod hasłem „Wiosenne kwiaty” - 27.03.br. (tj. piątek)                                                                                Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 7, 8, 16, 18

   Witam Cię mój Żuczku J gotowy do zabawy??? Dziś zaczniemy od opowiadania.

   1.  Uważnie wysłuchaj opowiadania czytanego przez Twojego rodzica  „Szukamy wiosny” -  H. Zdzitowieckiej -       Załącznik nr 1/27.03

   2. Porozmawiaj na temat opowiadania wykorzystując ilustrację

    http://przedszkole7.glogow.pl/wp-content/uploads/2018/03/zabki1_kwiecien1.png

  - spróbuj odpowiedzieć na pytania:
  - gdzie wybrały się dzieci?
  - czego dziewczynki szukały w parku?
  - jakie oznaki wiosny spotkały?
  - po czym można poznać, że nadchodzi wiosna?

   3. A teraz zabawa, która nazywa się „Burza mózgów”-  „Kwiaty chronione”.

   Rodzicu  zapytaj dziecka, co to znaczy, „kwiaty chronione”?

   A Ty Żuczku spróbuj odpowiedzieć zgodnie ze swoją wiedzą.
   Do tej zabawy możecie wykorzystać ilustracje kwiatów chronionych, które znajdziecie tutaj    
https://slideplayer.pl/slide/5659195/ lub http://scholaris.pl/resources/run/id/53379                                                         

  Rodzicu wyjaśnij dziecku, że wiele roślin jest pod ochroną, bo jest ich mało i dlatego nie wolno ich zrywać.                                                          Wiele roślin już wyginęło całkowicie i to przez działalność ludzi. Gatunek chroniony oznacza pewne gatunki roślin objętych prawną opieką państwa. Za ich niszczenie, zrywanie, wykopywanie, i inne szkodliwe działania  przewiduje się określone kary.

  4. Wychowanku, a teraz podziel nazwy wiosennych kwiatów z w/w zadania na sylaby, wyodrębnij pierwszą i     ostatnią głoskę.

- sasanka – przebiśnieg – krokus, możesz tez podzielić przylaszczka- zawilec- konwalia - pierwiosnek

   5. Żuczku to już ostatnie zadanie, poproś rodzica o narysowanie wybranego przez Ciebie wiosennego kwiatka.     Pomaluj go farbami. Rodzicu po wyschnięciu narysuj na obrazku linie czarnym flamastrem tak, aby obrazek podzielić na 8 części. Teraz mój pięciolatku potnij obrazek wzdłuż linii, a następnie ułoży go w całość. 

   Brawo zadania na dziś ukończone J

  Dziś piątek, więc życzę Ci miłego weekendu.

 Załącznik 1/27.03

Opowiadanie H. Zdzitowieckiej „Szukamy wiosny”
- Joasiu! Joasiu! Chodź prędzej! – woła Terenia.
- Co się stało?
- Chodź, pokażę ci wiosnę!
Pobiegły do pobliskiego parku. Drzewa były jeszcze nagie i szare, w cieniu leżał brudny, topniejący śnieg, ale słońce świeciło jasno i sikorki świergotały wesoło.
- Gdzie jest wiosna? – spytała zdziwiona Joasia. – Przecież sikorki były tu przez całą zimę…
- Zobacz!
Z nagich gałązek zwieszały się wiotkie, delikatne bazie, z których sypał się złocisty pyłek.
- Kwitnie! – ucieszyła się Joasia. – To już naprawdę wiosna idzie. Poszukajmy jej jeszcze gdzie indziej.
Nagle Joasia przyklękła pod krzakami i pochyliła się nad czymś. Terenia podbiegła i teraz ona wykrzyknęła głośno:
- Jakie śliczne!
Z ziemi wyrastały mocne, jędrne, zielone listki, a spomiędzy nich mały, delikatny dzwoneczek złożony z trzech dłuższych i trzech krótszych płatków.
- Przebiśnieg! Pierwszy kwiatek wiosny!
- Przebiśnieg – powtórzyła Terenia. – Jaka to ładna nazwa. To tak, jakby on się przez śnieg przebijał do słońca.
- Bo tak jest. Wiesz. Tereniu, on wcale nie boi się zimna i naprawdę nieraz spod śniegu wyrasta.
- Szkoda, że w parku nie można zrywać kwiatów – martwiła się Terenia – Zerwałabym go i zaniosła do domu. Ale może przebiśniegi są też i w naszym lesie?
- Tych w lesie także zrywać nie wolno! – zawołała Joasia. – Bo przebiśniegów jest u nas coraz mniej i mogą zupełnie wyginąć.
- To musimy pilnować, żeby ich nikt nie zrywał – oświadczyła Terenia. – Powiemy o tym także innym dzieciom, żeby i one pilnowały przebiśniegów. Przecież to pierwsze kwiaty wiosny!

...............................................................................................................................................................

 Propozycje zabaw pod hasłem „Powracające ptaki  ” - 26.03.br. (tj. czwartek)

   Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 7, 8, 16, 18

 

   Witam Cię kochany Żuczku dziś pierwsza nasza przygoda. Zapraszam Cię do wspólnej zabawyJ

   1. Obejrzyj razem z rodzicem filmik „Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie film edukacyjny na YouTube” -        https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY.

   Pamiętaj, żeby obejrzeć filmik do końca w ciszy i skupieniu.

   2. Porozmawiaj z rodzicem nt. filmiku. Spróbuj odpowiedzieć na pytanie: po czym rozpoznajemy wiosnę? Żuczku     pamiętaj opowiadaj całym zdaniem.

   Rodzicu zwróć proszę uwagę czy Twoja pociecha uwzględniła w swojej odpowiedzi:

   -długość dnia,

   -wzrost temperatury powietrza;

   -topniejący śnieg,

   -zwierzęta budzące się z zimowego snu (jeże borsuki, niedźwiedzie – zdj. budzących się zwierząt      http://old.mac.pl/UserFiles/egzemplarze_okazowe_2018/wczesnoszkolna/jims-     klasa2/cz4/mobile/index.html#p=12),

   -powracające ptaki (bociany, jaskółki, żurawie, skowronki, czajki, jerzyki- zdj. ptaków    https://www.ekologia.pl/srodowisko/przyroda/ptaki-wiosenne-opis-i-zdjecia-wiosenne-ptaki- ciekawostki,20333.html),

 -pąki na drzewach.

  3. A teraz pobawmy się zapraszam Cię do muzyczno – ruchowej zabawy przy piosence „Ptaszki fruwają”

  Żuczku najpierw wysłuchaj piosenkę, a potem wykonuj ruchy zgodnie z tekstem piosenki. https://www.youtube.com/watch?v=zn2ihUfMV_M

  4. Może utrwalimy nazwy ptaków powracających wiosną do Polski?  - Posłuchaj więc odgłosów czterech       wybranych ptaków (wystarczy 20 sek), Rodzicu odtwórz głosy (razem z obrazem) i nazwij poszczególne ptaki.

   https://www.youtube.com/watch?v=tRyKgzMtCfY.

   https://www.youtube.com/watch?v=CbU3xzIyKTo

   https://www.youtube.com/watch?v=AwWFFWVgEds

   https://www.youtube.com/watch?v=h3DlWu-GNwk

   A teraz kolej na Ciebie Żuczku nazwij ptaki nie patrząc w ekran, jedynie słuchając dźwięków – zabawę możesz     powtórzyć kilka razy zmieniając kolejność odgłosów.

   5.  Papieroplastyka – Na koniec zapraszam Cię do wykonania razem z rodzicem  jednego z wybranych ptaków  wg instrukcji: http://krokotak.com/2013/02/paper-stork-template/

  Lub https://www.facebook.com/papermagicreny/videos/vb.1604816323084735/827439824424930/?  type=2&theater

 

Na dziś to już koniec zabawy - brawo!  – widzimy się jutro!!!

.........................................................................................................................................................

Kochane dzieci, Drodzy Rodzice serdecznie Was Witamy i zapraszamy do wspólnej zabawy!!! 25.03.20

1.      Zabawa: ,,Czarodziejski worek”- dzieci odgadują za pomocą dotyku nazwę ukrytego przedmiotu (np. klocek, samochodzik, kredka, książeczka)

2.      Zabawa: ,,Znikająca zabawka”- na dywanie układamy kilka zabawek, dziecko się odwraca a rodzic chowa 1 zabawkę, dziecko odgaduje, co zniknęło.

3.      Zabawa: ,,Smakowanie owoców i warzyw”- dziecko rozpoznaje smak podzielonych na kawałki owoców lub warzyw z zamkniętymi oczyma; albo rodzic rozpoznaje smak i zachęca tym samym swojego niejadka również do próbowani.

4.      Zabawa: ,,Ile sylab się ukryło w imionach członków rodziny”?- dzielenie nazw imion na sylaby, przeliczanie ich (np. Zu-zia, Mo-ni-ka, Mi-chał)

5.      Zabawa: ,,Jaką głoskę słyszysz na początku słowa, a jaką na końcu”?- dziecko wymienia głoskę w nagłosie (to ta na początku) i wygłosie (to ta na końcu) w wybranym słowie przez rodzica. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby rozpoczynać od słów rozpoczynających się lub kończących samogłoskami, a spółgłoski wybrzmiewać krótko - ,,c” nie ,,cy”, ,,l” nie ,,el”.

6.      Zabawa twórcza: ,,Bajkowymyślacze”- rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy pacynki, figurki zwierząt).

7.      Zabawa ruchowa: ,,Bajkowe figurki” - starsze dzieci wymyślają samodzielnie bohaterów bajek, młodszym można podpowiedzieć, w co się można zamienić.

8.      Zabawa: ,,Biedroneczki są w kropeczki”- zab. matematyczna - dorysowywanie kropek na szablonie biedronki, przeliczanie, porównywanie ich liczby.

9.      „Rysunek wg instrukcji” – potrzebna kartka i kredki. Rodzice instruują dzieci:

„Zaczynamy!

- w prawym górnym rogu narysuj słońce

- w lewym górnym rogu narysuj dwie chmury: jedną dużą, drugą małą

- w prawym dolnym rogu narysuj dom z jednym oknem

- w lewym dolnym rogu narysuj 4 kwiatki

- na środku narysuj motylka

Brawo! Wiosenny rysunek już gotowy . Chętni mogą dorysować trawkę, zwierzątko itp.”

10.   Zabawa na zakończenie: ,,Pracowita mrówka”- sprzątanie pokoju- ulubiona zabawa rodziców 

 

 Gorąco pozdrawiamy, życzymy dobrego dnia  i do zobaczenia jutro!!!

  • Wiek dzieci 5 latki

  • Ilość dzieci 25

  • Tematyka kompleksowa Tak

  • Nauczyciel mgr Stella Zielińska

Top
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH ZGODNIE Z RODO – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY Więcej szczegółów…