Zaloguj

Jeżyki - Tematyka

Propozycje zabaw pod hasłem „Kwiaty z cebuli” - w dniu 27.03.br. (tj. piątek)

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5, 8; III. 8; IV. 2, 5, 8, 12, 14

Witam Was „Jeżyki” :)

Rozpoczynamy kolejny dzień zabaw. Dzisiaj przeprowadzimy zabawę badawczą.

1. „O czym będą dzisiejsze zajęcia?” – rozwiązanie zagadki słuchowej. Wprowadzenie w tematykę zajęć. 

Jakie warzywo, chociaż niewielkie,

wyciśnie z oczu słoną kropelkę?

Więc gdy je pokroić się chce,

to chronić trzeba oczy swe.

Cebula - dziecko próbuje podzielić słowo cebula na sylaby, głoski, nazwać głoskę, którą słyszy na początku i końcu słowa cebula.

2. „Różne cebule” – zabawa dydaktyczna. Rodzic gromadzi różne cebule jadalne (białą, szalotkę, dymkę) oraz cebule kwiatowe (można również wykorzystać zdjęcia dostępne w Internecie). Dzieci porównują je, opisują ich kształt (nazywają figury geometryczne, do których są podobne), przeznaczenie oraz badają budowę cebuli spożywczej – obierają ją, wąchają, próbują. Następnie układamy cebule w rzędzie, prosząc dziecko o wskazanie, np. trzeciej cebuli z kolei, piątej cebuli z kolei, itp. 

3. „Co jest cebuli potrzebne do życia?” – zabawa badawcza. Kierujemy do dziecka pytanie, a ono na podstawie własnych doświadczeń udziela odpowiedzi: woda, słońce, ciepło, ziemia. Dziecko wspólnie z rodzicem wsadza cebulę spożywczą do doniczki i ustawia na parapecie. W dalszych dniach obserwuje proces wzrostu. 

4. „Połóż cebulę…” – zabawa określająca kierunki położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, innych przedmiotów, rozróżnianie prawej i lewej strony.

a) połóż cebulę pod stołem, na krześle, obok lodówki, za czajnikiem, przed doniczką, na prawej dłoni, na lewej dłoni;

b) przyłóż cebulę do prawego ucha, do lewej stopy, itp.

5. „Cebulowy obrazek” – zabawa plastyczna wykonana techniką stemplowania. Dziecko maluje farbami plakatowymi przecięte na pól cebuli odbija na białej kartce papieru. Za pomocą pędzla maluje dodatkowe elementy wg własnego pomysłu tworząc obrazek. 

Drogie przedszkolaki mam nadzieję, że nie płakaliście podczas zabaw z cebulami. Dbajcie o siebie, swoje zdrowie bo już w poniedziałek kolejna porcja zabaw :)


Propozycje zabaw pod hasłem „W marcu jak w garncu” - 26.03.br. (tj. czwartek)

 

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 7, 8, 16, 18

 

Dzień dobry kochane „Jeżyki” !!!

 

W najbliższych dniach dowiecie się, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wiosną. Natomiast dzisiaj spróbujemy wyjaśnić przysłowie „W marcu jak w garncu”. Na początek proponuję wysłuchanie krótkiego utworu literackiego.

1. Słuchanie wiersza pt. „Wiosna” G. Koby.

Obudziła się wiosna tu i tam, rozrzuciła kwiatki wszędzie nam.

Łąki kaczeńcami ozdobiła a nad polami się zastanowiła.

Kiedy świat cały malowała skowronka w polu ujrzała.

Piosenkę z nim zanuciła i gniazdo w trawie uwiła.

W lesie zobaczyła kukułkę - o ciepłych krajach porozmawiała.

Nawrzucała do kosza fiołków i z powrotem na łąkę odleciała.

Tam spotkała bociana, który klekotał już od rana: 

-zbuduję na kominie gniazdo duże, a potem odbędę długie podróże.

I kiedy tak wiosna sobie spacerowała stara wierzba się nagle odezwała:

-Droga wiosno mam żal do ciebie, o wszystkich pamiętałaś tylko.

O moich kotkach zapomniałaś!-

2. Rozmowa dotycząca treści utworu:

O jakiej porze roku jest mowa w wierszu?

Jakie ptaki zostały wymienione w wierszu?

Jakie kwiaty zostały wymienione w wierszu?

O czym rozmawiała wiosna z kukułką?

O kim zapomniała wiosna?

Jaką mamy porę roku? 

Jaki mamy miesiąc? 

Czy marzec jest miesiącem wiosennym, czy zimowym?

Czym się charakteryzuje wiosna?

Jakie znacie wiosenne kwiaty?

Jakie znacie ptaki, które powracają do nas z ciepłych krajów?. 

3. „Wiatr, deszcz, słońce” – zabawa orientacyjno - porządkowa. Dziecko biegnie w miejscu unosząc wysoko kolana. Na hasło: Wiatr! Zatrzymuje się, unosi w górę ramiona i kołysze nimi, wypowiadając głoskę sz. Na hasło: Deszcz! Robi przysiad podparty i nisko pochyla głowę (chowa się przed deszczem, wypowiadając słowo dźwiękonaśladowcze kap, kap). Na hasło: Słońce! Wyciąga się mocno w górę, wznosi ramiona i wspina się na palce. 

4. „Marcowy garnek” – rozmowa na temat nazwy miesiąca i przysłowia „W marcu jak w garncu”. Należy wyjaśnić, że jest to przysłowie o marcowej pogodzie, następnie zadać pytania: Dlaczego marzec jest porównywany do garnka z zupą? Jakie są składniki marcowej zupy? Jaka pora roku zaczyna się w marcu? 

5. „W marcu jak w garncu” – zabawy rytmiczne z przysłowiem. Dziecko wypowiada przysłowie np. cicho
i głośno; szybko i wolno 
z jednoczesnym wyklaskiwaniem wypowiadanych słów. 

6. „Wyszukiwanie głoski g” – zabawa dydaktyczna. Dziecko szuka w domu przedmiotów, które zaczynają się taką samą głoską, jak wyraz garnek. 

7. „W marcu jak w garncu” – praca plastyczna. Zilustrowanie przysłowia z wykorzystaniem kredek.

 

Drogie dzieci mam nadzieję, że dobrze się dzisiaj bawiliście. Teraz troszeczkę odpocznijcie i do jutra!

 ...................................................................................................................................................................................................

Kochane dzieci, Drodzy Rodzice serdecznie Was Witamy i zapraszamy do wspólnej zabawy!!!

 

1.      Zabawa: ,,Czarodziejski worek”- dzieci odgadują za pomocą dotyku nazwę ukrytego przedmiotu (np. klocek, samochodzik, kredka, książeczka)

2.      Zabawa: ,,Znikająca zabawka”- na dywanie układamy kilka zabawek, dziecko się odwraca a rodzic chowa 1 zabawkę, dziecko odgaduje, co zniknęło.

3.      Zabawa: ,,Smakowanie owoców i warzyw”- dziecko rozpoznaje smak podzielonych na kawałki owoców lub warzyw z zamkniętymi oczyma; albo rodzic rozpoznaje smak i zachęca tym samym swojego niejadka również do próbowani.

4.      Zabawa: ,,Ile sylab się ukryło w imionach członków rodziny”?- dzielenie nazw imion na sylaby, przeliczanie ich (np. Zu-zia, Mo-ni-ka, Mi-chał)

5.      Zabawa: ,,Jaką głoskę słyszysz na początku słowa, a jaką na końcu”?- dziecko wymienia głoskę w nagłosie (to ta na początku) i wygłosie (to ta na końcu) w wybranym słowie przez rodzica. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby rozpoczynać od słów rozpoczynających się lub kończących samogłoskami, a spółgłoski wybrzmiewać krótko - ,,c” nie ,,cy”, ,,l” nie ,,el”.

6.      Zabawa twórcza: ,,Bajkowymyślacze”- rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy pacynki, figurki zwierząt).

7.      Zabawa ruchowa: ,,Bajkowe figurki” - starsze dzieci wymyślają samodzielnie bohaterów bajek, młodszym można podpowiedzieć, w co się można zamienić.

8.      Zabawa: ,,Biedroneczki są w kropeczki”- zab. matematyczna - dorysowywanie kropek na szablonie biedronki, przeliczanie, porównywanie ich liczby.

9.      „Rysunek wg instrukcji” – potrzebna kartka i kredki. Rodzice instruują dzieci:

„Zaczynamy!

- w prawym górnym rogu narysuj słońce

- w lewym górnym rogu narysuj dwie chmury: jedną dużą, drugą małą

- w prawym dolnym rogu narysuj dom z jednym oknem

- w lewym dolnym rogu narysuj 4 kwiatki

- na środku narysuj motylka

Brawo! Wiosenny rysunek już gotowy . Chętni mogą dorysować trawkę, zwierzątko itp.”

10.   Zabawa na zakończenie: ,,Pracowita mrówka”- sprzątanie pokoju- ulubiona zabawa rodziców 

 

 Gorąco pozdrawiamy, życzymy dobrego dnia  i do zobaczenia jutro!!!

  • Wiek dzieci 6 latki

  • Ilość dzieci 21

  • Tematyka kompleksowa Tak

  • Nauczyciel mgr Lidia Fałata, mgr Katarzyna Zawadka

Top
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH ZGODNIE Z RODO – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY Więcej szczegółów…