Propozycje zabaw pod hasłem „Wesołych wakacji” 29.06.2020r.

Temat: Wyjaśniamy tajemnice powietrza

Obszary z podstawy programowej: I;  II;  III;  IV.

1.Co to jest powietrze?
Gdzie jest powietrze?
Co jest w pustych naczyniach?
Materiały: słoiczki i buteleczki z zakrętkami, miska, woda.

Pytanie do dzieci: Co jest w tych naczyniach?
Dzieci badają (dmuchają w nie, odwracają, wkładają rękę).
Zakręcone butelki wkładamy do miski z wodą (butelka wypływa).
Pytanie do dzieci: Dlaczego?
Odkręcamy je pod wodą (wydostają się bąbelki).
Pytanie do dzieci: Co to jest, te bąbelki? (powietrze)
Jakiego koloru jest powietrze?
Jaki ma zapach?

Wnioski: Butelka wypływa, bo jest w niej powietrze, które jest bardzo lekkie. Powietrze to wydostaje się w postaci pęcherzyków.
Jest ono bezbarwne i lekkie, nie widzimy go. Można go zamknąć.

2. Szukamy dowodów na istnienie powietrza.
Materiały: koła dmuchane, piłki, balony, itp.

Wyciągamy korki z nadmuchanych zabawek. Kierujemy strumień powietrza na rączki dzieci. Jedną zabawkę otwieramy w wodzie.

Wnioski: Powietrze jest wszędzie, ale jest niewidoczne.

3. Czy my potrzebujemy do czegoś powietrza?
Materiały: balony; słomki, woda, miska (lub zdmuchiwanie piórek, skrawków papieru).

Rozdajemy każdemu balon. Każemy nadmuchać.
Pytanie do dzieci: Czym nadmuchujemy balony?
Dajemy każdemu słomkę dmuchamy do wody.
Pytanie do dzieci: Co dmuchacie do wody?

Wnioski: Powietrze jest wszędzie. Jest niewidzialne, bezbarwne, bez zapachu. Jest potrzebne do życia, do oddychania.

4. Do czego jeszcze potrzebne jest powietrze?
Świece i spalanie.
Materiały: 3 świece, 3 pokrywki, mały słoik, duży słoik.

Stawiamy na 3 pokrywkach świeczki, zapalamy je. Kiedy płoną dwie z nich nakrywamy słoikami i zakręcamy do góry dnem.
Najpierw wszystkie świeczki palą się jednakowo mocno, po chwili płomień w małym słoiku gaśnie, a nieco dłużej pali się płomień w dużym słoiku, ale też gaśnie. Trzecia świeczka pali się cały czas.

Wniosek: Podczas palenia, płomień zużywa „powietrze do oddychania” (tlen). Kiedy go zabraknie, płomień gaśnie. Aby świeczka się paliła, trzeba jej zapewnić dostęp tlenu.