Propozycje zabaw pod hasłem „Wesołych wakacji” 22.06.2020r.

Temat: Wspomnienia

Obszary z podstawy programowej: I;  II;  III;  IV.

Drogie dzieci! 

W tym tygodniu będziemy wspominać miniony czas w przedszkolu, czas pożegnania przedszkola. 

 Zapraszamy!

1.„Wspominamy” – zabawa słownikowa. 

Rodzic rozpoczyna zdanie, a  dziecko  je kończy, np.: 

– W przedszkolu lubiłem, gdy…; 

– W przedszkolu nie lubiłem, gdy…; 

– W przedszkolu czułem się…;

– Tęsknię za….. .

2. „Wakacje – to dobrze czy źle?” – słuchanie opowiadania O. Masiuk

Czytanie opowiadania przez rodzica:

Zapowiadał się uroczysty dzień. Ostatni dzień w przedszkolu. A potem wakacje. Wszyscy się bardzo na to słowo cieszyli, powtarzali je sobie. Nie do końca wiedziałem, co ono znaczy, ale chyba coś dobrego, skoro wszyscy byli nim tak uradowani. Urządzaliśmy z tej okazji piknik w ogrodzie. Miały być konkursy, gry, a potem podwieczorek. Kiedy wszystko było gotowe, na stole stanął wielki tort z napisem: „Witajcie, wakacje!”, a nasza pani powiedziała:

 – To nasz ostatni piknik przed wakacjami.

 I wtedy zrobiło się smutno, bo słowo „ostatni” brzmi przecież smutno. „Ostatnie ciastko”, „ostatni na mecie”, „ostatnia szansa”. Więc wakacje są smutne? Nic już nie rozumiałem. 

– Marysiu – zapytałem, kiedy jedliśmy tort – czy wakacje to coś bardzo złego?

 – Złego?! Paku, skąd ci to przyszło do głowy? 

Ale nie zdążyła nic więcej powiedzieć, bo rozpoczęła się loteryjka. Nie mogłem zapytać pani, bo rozmawiała z tatą i mamą Jacka. Rozglądałem się uważnie. Wszyscy wydawali się zadowoleni z tortu, piosenek i lampionów. Ale po chwili doleciał mnie fragment rozmowy: 

– Zobaczymy się za dwa miesiące… 

– Tata mówił, że jedziemy bardzo daleko… 

– Tam jest chyba okropnie zimno…

 Nie brzmiało to dobrze. Tort przestał mi smakować. Nagle ktoś dotknął mojego ramienia. Za mną stał krawiec Antoni.

 – I jak, Paku, podobał ci się twój pierwszy rok w przedszkolu? – zapytał. 

– Przyszedłeś… – ucieszyłem się. 

– Oczywiście.

 Rodzice przychodzą na występ dzieci z okazji końca przedszkolnego roku. A ty jesteś przecież moim synkiem.

 – Przyszywanym? – Uszytym – poprawił mnie.

 – W lipcu będę miał urlop, to pojedziemy na wakacje – powiedział.

 – Jeśli trzeba – westchnąłem i wyobraziłem sobie dwa miesiące w dalekiej mroźnej krainie, bez słońca i wafelków. 

– Jak to? Nie cieszysz się? 

Rozejrzałem się wokół. Marysia piła lemoniadę, Jacek i Marta próbowali strącić kijem wiszący na drzewie lampion i śmiali się przy tym bardzo głośno. Już naprawdę nie wiedziałem, czy też mogę się śmiać, czy raczej powinienem sobie trochę popłakać. Te wakacje wyglądały naprawdę dziwnie.

 – Czy dzisiaj jest smutny, czy wesoły dzień? – zapytałem w końcu.

 – Pogubiłem się w tym zupełnie.

 – A jak to czujesz?

 – Oczywiście dorośli nie mogą odpowiedzieć po prostu, sami muszą zadać pytanie.

 – Wesoły, ponieważ jest tort i dekoracje. I może coś wygram w konkursie. Ale też smutny. Bo zbliżają się te wakacje, przez które nie zobaczę szybko Marty i Jacka, i Marysi – powiedziałem. 

– Zatem dzisiejszy dzień jest wesoło-smutny – podsumował Antoni.

Mógł od razu przyznać się, że nie wie dobrze, zamiast mi mącić w głowie. Więc już nie pytałem o te wakacje. Widać od razu, że on się nie orientuje. Będę się musiał dowiedzieć na własną łapkę. Kiedy wracaliśmy do domu, bo lato miałem spędzić u Antoniego, a nie w przedszkolu, powiedział. 

– Wiesz, może powinienem uszyć ci jakieś rodzeństwo, żebyś miał się z kim bawić. Co ty na to?

 – Czemu nie – pomyślałem.

 Podreptałem do łóżka i zanurzyłem się w pachnącą pościel. 

– Zobaczymy, co przyniosą mi te wakacje – powiedziałem sobie przed snem.

3.Rozmowa na temat opowiadania.

Rodzic zadaje dzieciom pytania: 

– Jak wyglądał ostatni dzień w przedszkolu?; 

– Kto przyszedł na piknik?; 

– Nad czym zastanawiał się Pak?; 

– Czy wszyscy cieszyli się z nadejścia wakacji?;

– Czy wakacyjny czas jest przyjemny?;

–  A może są jakieś wady tego okresu, w którym nie chodzi się do przedszkola?

4. „Wakacyjne podróżowanie” – praca plastyczna.

  Dziecko za pomocą rysunków odzwierciedla swoje wakacyjne marzenia.

5. „Sprawne ręce, sprawne nogi” – zabawa usprawniająca mięśnie stóp. 

Do tej zabawy dziecko powinno zdjąć skarpety lub rajstopy. Dziecko ma 2 kartki i ołówek. W rytmie dowolnej, spokojnej muzyki rysuje linie i kształty – najpierw ręką, a potem próbuje nogą (trzymając ołówek palcami stopy).

Na dziś to wszystko. Pozdrawiamy Was.