Log in

Tygryski - Tematyka

Propozycje zabaw pod hasłem „Wiosenne kwiaty” w dniu 1.04.2020 (środa)

Obszary z podstawy programowej:I, II,  III, IV 

  Witam Was kochane dzieci i drodzy rodzice,

  Mam dla wszystkich chętnych propozycje kolejnych zabaw.


  1.  Na początek posłuchajcie wiersza A. Łady – Grodzickiej „Wiosenne kwiaty”
  Już kwiaty zakwitają
  W lasach, ogrodach i na łąkach
  - mówią o tym, że nadszedł
  Czas wiosny i słonka.
  Przyszły do nas kwiaty w gości
  W swej wiosennej szacie,
  Popatrzcie uważnie, może je poznacie?
  Pierwszy to przebiśnieg biały.
  Drugi – to stokrotka, kwiatek bardzo mały,
  Trzeci jest jak złota łąka,
  To kaczeniec cały w pakach.
  Czwarty to krokus fioletowy,
  Piąty – tulipan purpurowy,
  I szósty – to żonkil w żółtym kolorze,
  Ten ostatni słoneczny kwiatek
  Do wazonu włożę.

  2. A teraz odpowiedzcie na pytania:
  Jakie kwiaty występują w wierszu? ( przebiśnieg, stokrotka, kaczeniec, krokus, tulipan, żonkil)                     
Ile kwiatów było w wierszu?
  Czy znacie jeszcze jakieś inne kwiaty wiosenne? (pierwiosnki, sasanki, zawilce bratki, fiołki, hiacynt)

  Odczytajcie jeszcze raz wiersz i odpowiedzcie na pytania:

  Który z kolei był przebiśnieg? Która z kolei była stokrotka? (kaczeniec, krokus, tulipan, żonkil)
  Kto z was widział kwiaty o których mówi wiersz?
  4. „Wiosenne kwiaty” możecie obejrzeć tutaj

  https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg
  Przy okazji posłuchajcie utworu Wiosna - Antonio Vivaldi.

  Drodzy rodzice odczytajcie dzieciom nazwy kwiatów. Możecie zatrzymywać film oraz poprosić     dzieci, aby opisały poszczególne kwiaty. Np. kolor oraz wielkość. Możecie też pokazać gdzie     znajduje się kielich, łodyga i liście oraz powiedzieć dzieciom, iż korzenie kwiatów znajdują się   pod ziemią i służą do tego, aby roślina mogła czerpać wodę.

  5 . Zabawa „ W poszukiwaniu wiosennych kwiatów”
  Zabawa ciepło – zimno. Rodzic chowa kwiat w dowolnym miejscu  ( kwiat może być z sztuczny, żywy   lub wycięty z papieru), następnie kieruje dziecko poleceniami typu  ciepło – zimno, tak aby dziecko,   mogło odnaleźć kwiat. Możecie zamienić się rolami.

  6. Wiosenny kwiat – stemplowanie z wykorzystaniem plastikowej butelki lub widelca.

  Malujemy farbą denko plastikowej butelki pędzelkiem lub zamaczamy końcówkę (dno butelki w farbie)   następnie odbijamy kwiatki na kartce papieru i dorysowujemy łodygi kwiatów. Podobnie można odcisnąć   widelec.

https://www.youtube.com/watch?v=h-1lQF-z3j8

https://pm51bytom.edupage.org/text/?text=text/text5&subpage=16

Znajdziecie tu kilka pomysłów na wiosenne stemplowanie.

Zamiast stemplowania możecie też wykonać wiosenny collage.

 

Wytnijcie z gazet bądź czasopism wszystkie rzeczy, które kojarzą wam się z wiosną. Następnie przyklejcie je na kartkę papieru tworząc wiosenny collage.
Udanej zabawy. Ściskam was mocno. – Ciocia Asia

................................................................................................................................................................

Propozycje zabaw pod hasłem „Wiosenne zabawy badawcze” -31.03.2020r. tj wtorek

Realizowane obszary podstawy programowej:  I, II,  III, IV

Witajcie dziś kolejna porcja zabaw o ogrodzie.

Pamiętacie wczorajszą piosenkę o ogrodniczce? Jeśli nie to przypomnijcie ją sobie.

https://miastodzieci.pl/piosenki/jestem-sobie-ogrodniczka/

Dziś zamienicie się w ogrodników.

1. Jak wiecie żeby posadzić roślinkę potrzebna jest ziemia. Powiedzcie z czym kojarzy wam się to słowo oraz co jeszcze potrzebne jest, aby roślinki mogły rosnąć.

2. Zabawy badawcze z ziemią – poznanie wielozmysłowe

Przygotujcie  pojemniczek lub doniczki, ziemia np. do kwiatów oraz łopatkę

Drodzy rodzice rozsypcie ziemię na tacce, aby dziecko miało możliwość przyjrzenia się jej.

  • badanie za pomocą wzroku Co widzisz? Jak wygląda ziemia?
  • badanie za pomocą dotyku –Co czujesz? Jaka jest ziemia w dotyku?
  • badanie za pomocą węchu – Co czujesz? Jaki zapach ma ziemia?

Propozycje innych zabaw z ziemią.

  • Przesypujcie palcami (ćwiczenia chwytu pęsetkowego).
  • Odmierzajcie za pomocą łyżeczki i kubeczka.
  • Przesypujcie za pomocą łopatki.
  • Piszcie palcem w rozsypanej na tacce ziemi narysujcie np. kwiatek

Po zakończeniu zabaw  dokładnie umyjcie ręce.  :)

3. A teraz posadźcie w domu swoją roślinkę.

Może to być np.  cebula

Najpierw wsypcie  ziemię do doniczek lub pojemniczka, następnie wsadźcie do niej cebulę i podlejcie wodą. Cebulę postawcie na parapecie, aby słoneczko ładnie na nią świeciło.

Obserwujcie cebulkę codziennie.  Zobaczycie co wyroście.  Acha! Pamiętajcie o podlewaniu.

Możecie też posadzić fasolę w słoiku. Do jej zasadzenia nie potrzebna wam będzie ziemia :)

 „Fasolka w słoiku” – zakładanie uprawy fasoli.

Potrzebne będą: słoik, kawałek gazy, gumka, trzy ziarna fasoli. Dzieci nakładają gazę na słoik i zakładają gumkę recepturkę. Delikatnie robią palcem dołek w gazie. Kładą ziarna fasoli na gazie. Rodzic  zadaje pytania: Jak wygląda fasola? Czego potrzebuje, aby rosnąć? (wody, światła) Dziecko nalewa wodę do słoika tak, aby gaza i ziarenka były zanurzone. 

 Jak myślicie, jak nasze ziarenka będą się zmieniać? Codziennie ob­serwujcie swoją uprawę.

 

Dziękuję, mam nadzieję że i tym razem dobrze się bawiliście. Ściskam was mocno – Ciocia Asia.

....................................................................................................................................................

Propozycje zabaw pod hasłem „Wiosna w ogrodzie” -30.03.br (tj.poniedziałek)

Realizowane obszary podstawy programowej:  I, II,  III, IV

Kochane dzieci, drodzy rodzice!

1. Dziś zaczniemy od piosenki. 

Wysłuchajcie jej uważnie, a potem odpowiedzcie na kilka pytań.

Podczas słuchania piosenki, możecie tańczyć machając pomponem wykonanym z foliowej torebki lub wstążką.

2. Jak wykonać pompon:

Wykorzystujemy kolorowe worki na śmieci lub torebki foliowe. Odcinamy dna i uszy i wycinamy z nich prostokąty. Folię tniemy na paski nie szersze niż 1 cm i nie docinamy jej do końca. Proponuję pozostawić nieprzecięte końcówki. W ten sposób na jeden pompon należy pociąć co najmniej 5 reklamówek czy worków. Gdy już natniemy odpowiednią ilość folii to zbieramy razem nieprzecięte końcówki i mocno oklejamy je taśmą, tak aby folia nie miała możliwości wysunąć się czy też rozkleić.

https://miastodzieci.pl/piosenki/jestem-sobie-ogrodniczka/

3. Teraz odpowiedz na pytania:

Co ogrodniczka miała w koszyczku? Co wyrasta z nasion? Jakie nazwy kwiatów pojawiły się w utworze? Co trzymała ogrodniczka? Do czego potrzebne jej były te narzędzia? Co jest potrzebne roślinom do życia? W jaki sposób dzieci mogą pielęgnować kwiaty?

4. A teraz zabawa językowa.

Tworzymy formy zdrobniałe do podanych wyrazów np. duży ogród – mały … (ogródek), duży kosz – mały … (koszyk), duzy – kwiat – mały …. (kwiatuszek).

5. Narzędzia ogrodniczki.

Jeszcze raz przypomnijcie sobie narzędzia ogrodniczki. (łopatka, grabki ewentualnie koszyczek)

Podzielcie każdy wyraz na sylaby oraz powiedzcie ile sylab ma każdy wyraz. Powiedzcie jaka jest pierwsza głoska w wyrazach łopatka, grabki, koszyczek.

Jedzie pociąg a w nim wagony naładowane głoską Ł, K i G. Spróbujcie powiedzieć co może znajdować się w wagonach.( wymyślcie inne wyrazy rozpoczynające się głoską ł, k lub g )

Mam nadzieję, że dobrze się bawiliście. Ściskam was mocno.

Poniżej znajdziecie link do pięknych wiosennych kolorowanek. Jeżeli macie ochotę to wydrukujcie tę która wam się najbardziej podoba i pokolorujcie obrazek. Miłej zabawy !

 

https://drive.google.com/file/d/13w-krE6i46t9zDCAlHeHeIMiPa4fW7im/view?fbclid=IwAR0muz2eUHNpcTPipc91Pn1sl-32szT7Yr1CguB4vyy52Oiul6bzHngYRoo

.....................................................................................................................................................................................................  

Propozycje zabaw pod hasłem „Wiosenna tęcza ” - 27.03.br. (tj. piątek)

   Numery obszarów z podstawy programowej: I, III, IV

Witam,

Dziś kolejna porcja pomysłów na wspólną zabawę.

  1. „ Wiosenne kolory”

  Napełniamy duże naczynie wodą (np. miskę). Do naczynia  wrzucamy plastikowe, kolorowe kapsle (po napojach, wodzie,     mleku). Zadaniem dziecka jest wyłowienie kapsli za pomocą łyżki cedzakowej  i posegregowanie ich wg jednej cechy (np.    koloru) , a następnie wg dwóch cech  (np. koloru i wielkości). Zabawę można powtórzyć używając szczypiec (do ciasta lub lodu)    do wyjaławiania kapsli.

 2.  Przeliczanie kapsli w każdym kolorze.  Przeliczanie ile jest kapsli łącznie (np. niebieskich i żółtych).

  Porównywanie ilości  (których kapsli jest  więcej, a których mniej  (*chętne dzieci mogą spróbować określić o ile kapsli jest     więcej)

  3.  „Układamy sekwencje”

  Rodzic układa kapsle w serie np. niebieski, zielony, niebieski, zielony – zadaniem dziecka jest kontynuowanie sekwencji.

  Od sekwencji prostych przechodzimy do coraz  trudniejszych np.

  Zielony, niebieski, żółty, zielony, niebieski żółty….

  Żółty, żółty, niebieski, żółty, żółty, niebieski…

  Niebieski ,niebieski , żółty, zielony, niebieski, niebieski, żółty….

   4. „ Wiosenna tęcza” –zabawa plastyczna.

   Wylewamy odrobinę kolorowych farm na podstawek bądź paletę.

   Dziecko macza paluszki w farbie po czym odciska je na kartce papieru tworząc kolorową tęczę.

  *Uwaga: kapsle można zastąpić dowolnymi kolorowymi elementami np. kolorowymi klockami.

   Miłej zabawy!

..............................................................................................................................................................

   Propozycje zabaw pod hasłem „Zwiastuny wiosny ” - 26.03.br. (tj. czwartek)

   Numery obszarów z podstawy programowej: I, II, III, IV

 

   Drodzy rodzice, kochane dzieci!

  Przedstawiam wam kilka propozycji na wspólne spędzanie czasu podczas nauki i zabawy.

  Mam nadzieję, że będziecie się miło bawić.

  1. Odczytanie wiersza „Zwiastuny wiosny”

  „Zwiastuny wiosny”

  Mała Zosia się zastanawiała, dlaczego jaskółka już przyleciała.

  Czyżby się wiosna do nas zbliżała?

  Robi się cieplej i wiatr mniej wieje, słoneczko częściej się do nas śmieje.

  Po czym więc dzieci wiosnę poznają?

  Po listeczkach zielonych, które wyrastają?

  Czy po kwiatach, które z ziemi wychodzą i pączki puszczają?

  A może po tym jak słoneczko coraz mocniej przygrzewa,

  zielenią się łąki, zielenią się drzewa.

  Ptaki z ciepłych krajów do nas przybywają i radosnym śpiewem wiosnę już witają.

  I mały przebiśnieg budzi się do życia, piękny i radosny jako zwiastun wiosny.

  Cieszmy się zatem, że nadchodzi wiosna, w błękitnej sukience, ciepła i radosna.

  Wędrować będzie dookoła świata, czekając cierpliwie na powitanie lata.

  Autor: Olga Adamowic

  2. Rozmowa z dzieckiem na temat wiersza.

  Można dziecku zadać pytania typu:

  - Jak miała na imię dziewczynka?

  - Po czym mała Zosia poznała, że nadeszła wiosna?

  3. Zabawa prawda/ fałsz

  Rodzic wypowiada kilka zdań prawdziwych oraz kilka zdań fałszywych dotyczących wiosny.

  Jeżeli zdanie jest prawdziwe dziecko klaszcze, jeżeli zdanie jest fałszywe pokazuje kciuki skierowane do dołu.

  Przykłady zdań: Wiosną liście są kolorowe. Wiosną pana śnieg. Wiosną często świeci słońce. Wiosną przylatują ptaki (np. bociany)

  4. „Co nie pasuje?’ – układamy 3 elementy kojarzące się z wiosną (np. kwiatek, zielony listek, bazie) oraz jeden niepasujący (np. rękawiczki). Zadaniem dziecka jest wskazanie elementu niepasującego oraz uzasadnienie swojej wypowiedzi .

  5.  „Zwiastuny wiosny” – rysowanie zwiastunów wiosny na kartce papieru.

  Proponuję obejrzeć również film edukacyjny: Wiosna – pierwsze oznaki w przyrodzie.

  https://www.youtube.com/watch?v=Wjo_Q1OYTmY

Trzymajcie się zdrowo!

................................................................................................................................................................................. 

 Kochane dzieci, Drodzy Rodzice serdecznie Was Witamy i zapraszamy do wspólnej zabawy!!! 25.03.20

1.      Zabawa: ,,Czarodziejski worek”- dzieci odgadują za pomocą dotyku nazwę ukrytego przedmiotu (np. klocek, samochodzik, kredka, książeczka)

2.      Zabawa: ,,Znikająca zabawka”- na dywanie układamy kilka zabawek, dziecko się odwraca a rodzic chowa 1 zabawkę, dziecko odgaduje, co zniknęło.

3.      Zabawa: ,,Smakowanie owoców i warzyw”- dziecko rozpoznaje smak podzielonych na kawałki owoców lub warzyw z zamkniętymi oczyma; albo rodzic rozpoznaje smak i zachęca tym samym swojego niejadka również do próbowani.

4.      Zabawa: ,,Ile sylab się ukryło w imionach członków rodziny”?- dzielenie nazw imion na sylaby, przeliczanie ich (np. Zu-zia, Mo-ni-ka, Mi-chał)

5.      Zabawa: ,,Jaką głoskę słyszysz na początku słowa, a jaką na końcu”?- dziecko wymienia głoskę w nagłosie (to ta na początku) i wygłosie (to ta na końcu) w wybranym słowie przez rodzica. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby rozpoczynać od słów rozpoczynających się lub kończących samogłoskami, a spółgłoski wybrzmiewać krótko - ,,c” nie ,,cy”, ,,l” nie ,,el”.

6.      Zabawa twórcza: ,,Bajkowymyślacze”- rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy pacynki, figurki zwierząt).

7.      Zabawa ruchowa: ,,Bajkowe figurki” - starsze dzieci wymyślają samodzielnie bohaterów bajek, młodszym można podpowiedzieć, w co się można zamienić.

8.      Zabawa: ,,Biedroneczki są w kropeczki”- zab. matematyczna - dorysowywanie kropek na szablonie biedronki, przeliczanie, porównywanie ich liczby.

9.      „Rysunek wg instrukcji” – potrzebna kartka i kredki. Rodzice instruują dzieci:

„Zaczynamy!

- w prawym górnym rogu narysuj słońce

- w lewym górnym rogu narysuj dwie chmury: jedną dużą, drugą małą

- w prawym dolnym rogu narysuj dom z jednym oknem

- w lewym dolnym rogu narysuj 4 kwiatki

- na środku narysuj motylka

Brawo! Wiosenny rysunek już gotowy . Chętni mogą dorysować trawkę, zwierzątko itp.”

10.   Zabawa na zakończenie: ,,Pracowita mrówka”- sprzątanie pokoju- ulubiona zabawa rodziców 

 

 Gorąco pozdrawiamy, życzymy dobrego dnia  i do zobaczenia jutro!!!

  • Wiek dzieci 4-latki

  • Ilość dzieci 25

  • Tematyka kompleksowa Tak

  • Nauczyciel mgr Joanna Chrobot

Top
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH ZGODNIE Z RODO – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY Więcej szczegółów…