Log in

Jeżyki - Tematyka

 Propozycje zabaw pod hasłem „Wiosenna gimnastyka” - 01.04.br. (tj. środa)

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5, 8; II.7; III. 7, 8; IV. 2, 7, 15

Witam Was „Jeżyki”!

Zapraszam do dalszej zabawy. Chciałabym, abyście dzisiaj zadbali o swoją sprawność fizyczną. Zaspokoili naturalną potrzebę ruchu. Gotowi do startu?

1.    „Wiosna” – wprowadzenie do tematu zajęć. Rodzic głoskuje wyraz w – i – o – s – n – a. Dziecko odgaduje jakie słowo powstało. Zadajemy pytanie jaką mamy teraz porę roku? Proponuję powtórzyć pozostałe nazwy pór. W związku z tym dzisiaj przeprowadzimy ćwiczenia gimnastyczne we wiosennym klimacie.

2.    Zestaw ćwiczeń gimnastycznych.

a.       „Spacer w ogrodzie” - dziecko skakankami, tasiemką wygradza „domek”, w których może się swobodnie zmieścić. Staje w „domku” i na hasło rodzica: dziecko na spacer, wychodzi z niego i roz­biega się po pomieszczeniu. Na hasło: dziecko do domu, jak najszybciej wraca do „domku” i przybiera pozycję zgodną z poleceniem, np. siada po turecku. Po chwili rodzic znowu woła: dziecko na spacer, tym razem określa sposób, w jak ma spacerować, np. unosząc wysoko kolana, na prawej nodze, na lewej;

b.      „Wiosenny slalom” – rodzic układa np. klocki, piłeczki, nakrętki w rzędzie przed dzieckiem. Dziecko ma za zadanie po kolei obiegać przedmioty i wracać na miejsce startu. W następnych turach dziecko może omijać przedmioty skacząc żabką, podskakując na lewej a później na prawej nodze. Na koniec może przeliczyć rekwizyty, które zostały wykorzystane do zabawy oraz utworzyć zbiory, np. zbiór klocków, piłeczek nakrętek.

c.       „Porządki” - rodzic buduje tor przeszkód, na którym układa różne rekwizyty, np. poduszki, klocki, worki foliowe, itp. Dziecko po kolei przemieszcza się na czworakach po wyznaczonym torze tak, aby nie dotknąć rekwizytów. Rodzic mierzy czas stoperem. Za każdy dotknięty przedmiot odejmuje jedną sekundę.

3.    „Wiosenne porządki” – ćwiczenia aparatu artykulacyjnego. Rodzic wydaje polecenia, a dziecko wyko­nuje określone ruchy: Idzie wiosna, należy zrobić wiosenne porządki w buzi. Najpierw malujemy sufit (język wędruje po podniebieniu), potem ściany (język przesuwa się po wewnętrznej stronie policzków). Zamiatamy podłogę (język porusza się po dolnych dziąsłach). Teraz czas umyć okna (język przesuwa się po zębach górnych i dolnych). Pierzemy firanki (parskanie wargami). Zamiatamy schody (oblizywanie warg). Porządkujemy strych (język podnosi się do górnych dziąseł) i piwnicę (język dotyka dolnych dziąseł). Jesteśmy zadowoleni ze swojej pracy, uśmiechamy się (wargi rozciągają się w uśmiechu) i cmokamy z zadowoleniem („buziaczki”). 

Moje Drogie przedszkolaki, jestem pewna, że dokładnie wykonaliście ćwiczenia. Pamiętajcie, że sport to zdrowie!!! Do jutraaaaaa!


Propozycje zabaw pod hasłem „Witamy powracające ptaki” - 31.03.br. (tj. wtorek)

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 7, 9; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 8, 15, 18

Witam Was „Jeżyki”!

Dzień dobry Drodzy Rodzice!

Zapraszam do dalszej zabawy. Chciałabym, abyście dzisiaj poszerzyli swoje doświadczenia plastyczne.

 

1.        „Ptaszki” – wprowadzenie dzieci w działania plastyczne poprzez zabawę ruchową.

Przy dźwiękach nagranych odgłosów ptaków (nagranie dostępne na stronie https://www.youtube.com/watch?v=37vogHo8m70 dzieci naśladują ptaki w locie, poruszają się w różnych kierunkach machając rękami, od czasu do czasu kucają, naśladując ptaki wydziobujące pożywienie.

2.        Zapoznanie dziecka z wierszem pt. „Ptasie perypetie” A. Bober.

W ciepłych krajach afrykańskich, gdzie na zimę odlecieli, trzech przyjaciół się spotkało, by pomówić
o niedzieli. Pierwszy zaczął Pan Skowronek, co ze swego śpiewu słynął: - Lećmy szybko wnet do Polski, bo nam dni wiosenne miną! Wszak wiadomo nie od dzisiaj, że mym wielkim jest zadaniem. Wszem i wobec wyśpiewywać, Pani Wiosny powitanie. - Ty mój drogi wciąż o pracy- wtrącił się czerwononogi. Chciałbym jeszcze móc odpocząć, bo do Polski kawał drogi! A poza tym, tam na miejscu, czeka mnie roboty szmat. Gniazdo muszę znów zbudować, małym pomóc przyjść na świat. -Wiem, co mówisz mój kolego - przemówiła wnet jaskółka. Pracy w Polsce mam bez liku, bom nie jest jak ta kukułka. Co podrzuca innym dzieci, żeby później leniuchować. Na najlepsze ptaki w Polsce, muszę dzieci swe wychować. Wtem sfrunęła Pani Sójka,  
z listem w swoim małym dzióbku. - Proszę czytać, bo znalazłam list ten w kwiatach, w mym ogródku. Wziął list Bocian w skrzydła swoje i zaczyna czytać: „Przylatujcie wy leniuchy, wiosnę trzeba witać! Środek marca,
a Was nie ma, zaraz będzie wielka draka, bo na niebie wciąż nie widać, powracającego ptaka! Więc pakujcie swe manatki i w daleką podróż sio! P.S To ja, Wasz przyjaciel drogi, Pan Wróbelek Pio.” Nie czekając ani chwili, w wielkim pędzie spakowane. Wyruszyły w długą podróż, ptaki nieco skołowane. Bo nie wiedzą co ich, czeka, gdy do Polski zawitają. Strachu pełne swe kuperki, biedne ptaszki teraz mają.

 

3.       Rozmowa na temat treści wiersza – dziecko w oparciu o wysłuchany tekst próbuje podać nazwy ptaków, które przylatują na wiosnę do Polski (skowronek, bocian, jaskółka, sójka rodzima). Proponuję wskazać na mapie lub globusie Polskę oraz Afrykę.

4.        Wyróżnianie głosek w nagłosie i wygłosie w nazwach ptaków.

(Korzystając z zasobów internetowych proponuję pokazać dziecku n/w ptaki, porozmawiać na temat ich wyglądu, jakie są różnice między nimi):

a)      skowronek /pierwsza głoska s, ostania k/,

b)      bocian /pierwsza głoska b, ostania n/,

c)      jaskółka /pierwsza głoska j, ostania a/,

d)      sójka /pierwsza głoska s, ostania a/.

 

5.        „Który z  kolei?” – rozwijanie umiejętności posługiwania się liczebnikami porządkowymi.

Dziecko  przynosi 10 klocków lub ziaren kaszy gryczanej (mogą być każde inne liczmany dostępne
w domu), układa w rzędzie. Rodzic kieruje polecenie: Proszę wskaż trzeci, piaty, ósmy, dziesiąty, itp. przedmiot. Można odwrócić zabawę. Dziecko wydaje polecenie a rodzić wykonuje. (Dzieci uwielbiają być nauczycielami). 

 

6.        Działania plastyczne: wykonanie bociana z wacików kosmetycznych i wykałaczki.

Dziecko przykleja waciki kosmetyczne do patyczka dzięki czemu powstanie brzuch i głowa (można przykleić taśmą bezbarwną, dwustronną). Następnie wycina z czarnego papieru oko i skrzydełka, które kolejno przykleja na biały wacik, a z czerwonego papieru wycina dziób i nogi. Ostatnim etapem może być umiejscowienie bociana w np. w zielonej kuli uformowanej z plasteliny. 

 

7.    Podsumowanie pracy. Dziecko wymyśla imię dla wykonanego bociana. I oczywiście sprząta swoje miejsce pracy :)

 

 

Moje Drogie przedszkolaki, jestem pewna, że prace, które wykonaliście są fantastyczne. Znam Wasze możliwości i zapał do zabaw plastycznych! Do jutra!


Propozycje zabaw pod hasłem „Wszystko rośnie” - 30.03.br. (tj. poniedziałek)

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5, 9; III. 6; IV. 1, 2, 5, 7, 18

Dzień dobry kochane „Jeżyki”!

Zapraszam Was do dalszej zabawy. Chciałabym, żebyście dzisiaj poeksperymentowali rytmem, głosem i ruchem rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną.

1. Osłuchanie z piosenką pt. „Pachnąca wiosna” - dostępnej na stronie https://www.youtube.com/watch?v=XiCKI15os1Y 

2. Aktywne słuchanie utworu – podczas słuchania dziecko siedzi wygodnie i wykonuje dowolne ruchy górną częścią tułowia, rękami, głową. 

3. Rozmowa na temat treści piosenki – dziecko stara się opowiedzieć, o czym była piosenka cytując fragmenty tekstu. 

4. Realizacja rytmu piosenki - poprzez klaskanie, tupanie, wybija rytm na stole.

5. Wiosenny taniec - dowolny taniec dziecka do piosenki z gazetami lub foliowymi woreczkami w dłoniach.

6. Analiza słuchowa zdań piosenki - podział zdań na wyrazy, wystukiwanie ich liczby dłonią o podłogę:

Słońce coraz mocniej świeci. (4 wyrazy = 4 uderzenia o podłogę) 

• Już się cieszą wszystkie dzieci. (5 wyrazów = 5 uderzeń o podłogę)

• Wszystko cudnie nam rozkwita. (4 wyrazy = 4 uderzenia o podłogę)  

7. Analiza i synteza słuchowa wybranych wyrazów z jednoczesnym wyklaskiwaniem sylab, liczenie sylab: 

tulipany  /tu – li –pa - ny/ 4 sylaby

• żonkile /żon – ki - le/ 3 sylaby

• pierwiosnek /pier – wios - nek/ 3 sylaby

• fiołek /fio - łek/ 2 sylaby

Drodzy Rodzice proponuję pokazać dziecku zdjęcia w/w kwiatów lub prawdziwe rośliny.

8. Moja własna melodia – swobodna ekspresja muzyczna na przedmiotach dostępnych w kuchni. Dziecko np. uderza drewnianą łyżką o podłogę, garnek w trakcie słuchania piosenki. Prezentuje swoją własną improwizowaną melodię.

9. Oznaka wiosny – dziecko w powietrzu oburącz rysuje zwiastuny wiosny. 

Drogie dzieci mam nadzieję, że dobrze się dzisiaj bawiliście. Teraz troszeczkę odpocznijcie i do jutra!

 

Drodzy Rodzice w zakładce „Zajęcia dodatkowe” znajdują się inne, ciekawe materiały do zabaw z dziećmi. Zachęcamy do wspólnego działania  :)

 


Propozycje zabaw pod hasłem „Kwiaty z cebuli” - w dniu 27.03.br. (tj. piątek)

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5, 8; III. 8; IV. 2, 5, 8, 12, 14

Witam Was „Jeżyki” :)

Rozpoczynamy kolejny dzień zabaw. Dzisiaj przeprowadzimy zabawę badawczą.

1. „O czym będą dzisiejsze zajęcia?” – rozwiązanie zagadki słuchowej. Wprowadzenie w tematykę zajęć. 

Jakie warzywo, chociaż niewielkie,

wyciśnie z oczu słoną kropelkę?

Więc gdy je pokroić się chce,

to chronić trzeba oczy swe.

Cebula - dziecko próbuje podzielić słowo cebula na sylaby, głoski, nazwać głoskę, którą słyszy na początku i końcu słowa cebula.

2. „Różne cebule” – zabawa dydaktyczna. Rodzic gromadzi różne cebule jadalne (białą, szalotkę, dymkę) oraz cebule kwiatowe (można również wykorzystać zdjęcia dostępne w Internecie). Dzieci porównują je, opisują ich kształt (nazywają figury geometryczne, do których są podobne), przeznaczenie oraz badają budowę cebuli spożywczej – obierają ją, wąchają, próbują. Następnie układamy cebule w rzędzie, prosząc dziecko o wskazanie, np. trzeciej cebuli z kolei, piątej cebuli z kolei, itp. 

3. „Co jest cebuli potrzebne do życia?” – zabawa badawcza. Kierujemy do dziecka pytanie, a ono na podstawie własnych doświadczeń udziela odpowiedzi: woda, słońce, ciepło, ziemia. Dziecko wspólnie z rodzicem wsadza cebulę spożywczą do doniczki i ustawia na parapecie. W dalszych dniach obserwuje proces wzrostu. 

4. „Połóż cebulę…” – zabawa określająca kierunki położenia przedmiotów w stosunku do własnej osoby, innych przedmiotów, rozróżnianie prawej i lewej strony.

a) połóż cebulę pod stołem, na krześle, obok lodówki, za czajnikiem, przed doniczką, na prawej dłoni, na lewej dłoni;

b) przyłóż cebulę do prawego ucha, do lewej stopy, itp.

5. „Cebulowy obrazek” – zabawa plastyczna wykonana techniką stemplowania. Dziecko maluje farbami plakatowymi przecięte na pól cebuli odbija na białej kartce papieru. Za pomocą pędzla maluje dodatkowe elementy wg własnego pomysłu tworząc obrazek. 

Drogie przedszkolaki mam nadzieję, że nie płakaliście podczas zabaw z cebulami. Dbajcie o siebie, swoje zdrowie bo już w poniedziałek kolejna porcja zabaw :)


Propozycje zabaw pod hasłem „W marcu jak w garncu” - 26.03.br. (tj. czwartek)

 

Numery obszarów z podstawy programowej: I. 5; II. 11; III. 8; IV. 2, 5, 7, 8, 16, 18

 

Dzień dobry kochane „Jeżyki” !!!

 

W najbliższych dniach dowiecie się, jakie zmiany zachodzą w przyrodzie wiosną. Natomiast dzisiaj spróbujemy wyjaśnić przysłowie „W marcu jak w garncu”. Na początek proponuję wysłuchanie krótkiego utworu literackiego.

1. Słuchanie wiersza pt. „Wiosna” G. Koby.

Obudziła się wiosna tu i tam, rozrzuciła kwiatki wszędzie nam.

Łąki kaczeńcami ozdobiła a nad polami się zastanowiła.

Kiedy świat cały malowała skowronka w polu ujrzała.

Piosenkę z nim zanuciła i gniazdo w trawie uwiła.

W lesie zobaczyła kukułkę - o ciepłych krajach porozmawiała.

Nawrzucała do kosza fiołków i z powrotem na łąkę odleciała.

Tam spotkała bociana, który klekotał już od rana: 

-zbuduję na kominie gniazdo duże, a potem odbędę długie podróże.

I kiedy tak wiosna sobie spacerowała stara wierzba się nagle odezwała:

-Droga wiosno mam żal do ciebie, o wszystkich pamiętałaś tylko.

O moich kotkach zapomniałaś!-

2. Rozmowa dotycząca treści utworu:

O jakiej porze roku jest mowa w wierszu?

Jakie ptaki zostały wymienione w wierszu?

Jakie kwiaty zostały wymienione w wierszu?

O czym rozmawiała wiosna z kukułką?

O kim zapomniała wiosna?

Jaką mamy porę roku? 

Jaki mamy miesiąc? 

Czy marzec jest miesiącem wiosennym, czy zimowym?

Czym się charakteryzuje wiosna?

Jakie znacie wiosenne kwiaty?

Jakie znacie ptaki, które powracają do nas z ciepłych krajów?. 

3. „Wiatr, deszcz, słońce” – zabawa orientacyjno - porządkowa. Dziecko biegnie w miejscu unosząc wysoko kolana. Na hasło: Wiatr! Zatrzymuje się, unosi w górę ramiona i kołysze nimi, wypowiadając głoskę sz. Na hasło: Deszcz! Robi przysiad podparty i nisko pochyla głowę (chowa się przed deszczem, wypowiadając słowo dźwiękonaśladowcze kap, kap). Na hasło: Słońce! Wyciąga się mocno w górę, wznosi ramiona i wspina się na palce. 

4. „Marcowy garnek” – rozmowa na temat nazwy miesiąca i przysłowia „W marcu jak w garncu”. Należy wyjaśnić, że jest to przysłowie o marcowej pogodzie, następnie zadać pytania: Dlaczego marzec jest porównywany do garnka z zupą? Jakie są składniki marcowej zupy? Jaka pora roku zaczyna się w marcu? 

5. „W marcu jak w garncu” – zabawy rytmiczne z przysłowiem. Dziecko wypowiada przysłowie np. cicho
i głośno; szybko i wolno 
z jednoczesnym wyklaskiwaniem wypowiadanych słów. 

6. „Wyszukiwanie głoski g” – zabawa dydaktyczna. Dziecko szuka w domu przedmiotów, które zaczynają się taką samą głoską, jak wyraz garnek. 

7. „W marcu jak w garncu” – praca plastyczna. Zilustrowanie przysłowia z wykorzystaniem kredek.

 

Drogie dzieci mam nadzieję, że dobrze się dzisiaj bawiliście. Teraz troszeczkę odpocznijcie i do jutra!

 ...................................................................................................................................................................................................

Kochane dzieci, Drodzy Rodzice serdecznie Was Witamy i zapraszamy do wspólnej zabawy!!!

 

1.      Zabawa: ,,Czarodziejski worek”- dzieci odgadują za pomocą dotyku nazwę ukrytego przedmiotu (np. klocek, samochodzik, kredka, książeczka)

2.      Zabawa: ,,Znikająca zabawka”- na dywanie układamy kilka zabawek, dziecko się odwraca a rodzic chowa 1 zabawkę, dziecko odgaduje, co zniknęło.

3.      Zabawa: ,,Smakowanie owoców i warzyw”- dziecko rozpoznaje smak podzielonych na kawałki owoców lub warzyw z zamkniętymi oczyma; albo rodzic rozpoznaje smak i zachęca tym samym swojego niejadka również do próbowani.

4.      Zabawa: ,,Ile sylab się ukryło w imionach członków rodziny”?- dzielenie nazw imion na sylaby, przeliczanie ich (np. Zu-zia, Mo-ni-ka, Mi-chał)

5.      Zabawa: ,,Jaką głoskę słyszysz na początku słowa, a jaką na końcu”?- dziecko wymienia głoskę w nagłosie (to ta na początku) i wygłosie (to ta na końcu) w wybranym słowie przez rodzica. W zabawach z głoskami pamiętajcie, aby rozpoczynać od słów rozpoczynających się lub kończących samogłoskami, a spółgłoski wybrzmiewać krótko - ,,c” nie ,,cy”, ,,l” nie ,,el”.

6.      Zabawa twórcza: ,,Bajkowymyślacze”- rodzic rozpoczyna opowiadanie bajki, dziecko dodaj swoje elementy,  rodzic kontynuuje i tak na zmianę (z młodszymi dziećmi wykorzystujemy pacynki, figurki zwierząt).

7.      Zabawa ruchowa: ,,Bajkowe figurki” - starsze dzieci wymyślają samodzielnie bohaterów bajek, młodszym można podpowiedzieć, w co się można zamienić.

8.      Zabawa: ,,Biedroneczki są w kropeczki”- zab. matematyczna - dorysowywanie kropek na szablonie biedronki, przeliczanie, porównywanie ich liczby.

9.      „Rysunek wg instrukcji” – potrzebna kartka i kredki. Rodzice instruują dzieci:

„Zaczynamy!

- w prawym górnym rogu narysuj słońce

- w lewym górnym rogu narysuj dwie chmury: jedną dużą, drugą małą

- w prawym dolnym rogu narysuj dom z jednym oknem

- w lewym dolnym rogu narysuj 4 kwiatki

- na środku narysuj motylka

Brawo! Wiosenny rysunek już gotowy . Chętni mogą dorysować trawkę, zwierzątko itp.”

10.   Zabawa na zakończenie: ,,Pracowita mrówka”- sprzątanie pokoju- ulubiona zabawa rodziców 

 

 Gorąco pozdrawiamy, życzymy dobrego dnia  i do zobaczenia jutro!!!

  • Wiek dzieci 6 latki

  • Ilość dzieci 21

  • Tematyka kompleksowa Tak

  • Nauczyciel mgr Lidia Fałata, mgr Katarzyna Zawadka

Top
INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH ZGODNIE Z RODO – OBOWIĄZEK INFORMACYJNY Więcej szczegółów…